31
Leo van Eenennaam vertelde mij het vol
gende. "Ik kwam in de winter van 1961/'62
en bleef tot ongeveer mei 1962, een goed
halfjaar dus maar. De Opel Blitz was er al
en ik heb daar ook nog mee gereden. Ik
werkte eerst bij fouragehandelaar Gilles
Dellebeke in Nieuw- en Sint Joosland. Gil
les had even geen werk voor me en zo
doende kwam ik tijdelijk bij je vader terecht.
Bloem rijden heb ik maar een paar keer
gedaan. Ik zei tegen je vader: doe dat zelf
maar. Ik had niet zoveel op met al die cha
grijnige bakkers. Ik herinner me dat de
bloem werd aangenomen voor vijftig cent
per baal. Ook heb ik nog eens zakken soda
gelost in Arnemuiden. Die kwamen met
een wagon aan en dan bracht ik die naar
de vestiging van de Fitting in Arnemuiden.
Daar werd glas gereedgemaakt ten behoe
ve van de fabricage van lampvoeten. Dat
glas werd gebroken, fijngemalen en er
werd soda aan toegevoegd. Dat ging in
een soort containers van een kuub. Het
glas werd verhit en gesmolten en het vloei
bare glas werd in lampvoeten verwerkt.
"Met dat Opel Blitzje kon ik achteruit de
Pauwpoort in. Daar zat aannemer De Vis
ser, die veel winkelverbouwingen deed.
Het puin en afval sloeg hij op in zijn
schuurtje en dat moest af en toe leeg gere
den worden. Voor aannemer Simon Ver
sluis uit de Brakstraat heb ik ook veel gere
den. Ik herinner me dat die ooit een
bungalow aan de Seissingel bouwde voor
directeur Sanderse van de Sawema. Ik
denk dat ik ongeveer zestig gulden per
week verdiende. Ik heb ook nog voor de
melkfabriek gereden, naar de Samenwer
king te Vlissingen, een depot waar alle
't Bijltje, ca. 1968. De Volvo met HIAB-kraan.
(coll. Koppejim)