31 Leo van Eenennaam vertelde mij het vol gende. "Ik kwam in de winter van 1961/'62 en bleef tot ongeveer mei 1962, een goed halfjaar dus maar. De Opel Blitz was er al en ik heb daar ook nog mee gereden. Ik werkte eerst bij fouragehandelaar Gilles Dellebeke in Nieuw- en Sint Joosland. Gil les had even geen werk voor me en zo doende kwam ik tijdelijk bij je vader terecht. Bloem rijden heb ik maar een paar keer gedaan. Ik zei tegen je vader: doe dat zelf maar. Ik had niet zoveel op met al die cha grijnige bakkers. Ik herinner me dat de bloem werd aangenomen voor vijftig cent per baal. Ook heb ik nog eens zakken soda gelost in Arnemuiden. Die kwamen met een wagon aan en dan bracht ik die naar de vestiging van de Fitting in Arnemuiden. Daar werd glas gereedgemaakt ten behoe ve van de fabricage van lampvoeten. Dat glas werd gebroken, fijngemalen en er werd soda aan toegevoegd. Dat ging in een soort containers van een kuub. Het glas werd verhit en gesmolten en het vloei bare glas werd in lampvoeten verwerkt. "Met dat Opel Blitzje kon ik achteruit de Pauwpoort in. Daar zat aannemer De Vis ser, die veel winkelverbouwingen deed. Het puin en afval sloeg hij op in zijn schuurtje en dat moest af en toe leeg gere den worden. Voor aannemer Simon Ver sluis uit de Brakstraat heb ik ook veel gere den. Ik herinner me dat die ooit een bungalow aan de Seissingel bouwde voor directeur Sanderse van de Sawema. Ik denk dat ik ongeveer zestig gulden per week verdiende. Ik heb ook nog voor de melkfabriek gereden, naar de Samenwer king te Vlissingen, een depot waar alle 't Bijltje, ca. 1968. De Volvo met HIAB-kraan. (coll. Koppejim)

Tijdschriftenbank Zeeland

de Wete | 2020 | | pagina 33