33 de naast schroot ook in kerstbomen. Aan het loket in Breskens viel er een kerst boom van de vrachtauto, dwars door het raam zo het kassahokje in. Om oponthoud te voorkomen moest vader zijn telefoon nummer opgeven om later de schade te kunnen afwikkelen. Maar mijn moeder werd al gebeld toen mijn vader nog niet eens thuis was. Ik was getuige van dat telefoontje. Moeder zei: "'t Is nog maar Sinterklaas en nog een beetje vroeg voor een kerstboom, ee!" Het einde van het houtvervoer Toen houthandel Alberts in 1973 stopte kwam mijn vader bijna zonder werk te zit ten. De laatste chauffeur, Andries Open neer, ging rijden voor een aannemerscom binatie. De laatste vrachtwagen, een Volvo, heeft nog een paar jaar op het terrein van kistenfabriek Goedbloed gestaan, alvorens verkocht te worden aan bouwbedrijf Otte in Nieuwdorp. Vanwege die kraan kon Otte dat oude orgel nog goed gebruiken. De melkfabriek, ca. 1935. (coll. Koppejan) Om toch nog wat te verdienen reed mijn vader vaak voor het constructiebedrijf De Nood Zn (DenZo), voornamelijk met het rondbrengen van gas en zuurstof. De Nood had een verkooppunt/agentschap van Hoekloos uit Schiedam. Ook reed hij veel voor Jan Christiaanse: afzuigkappen, venti latiekanalen, schoorsteentjes enz. rond brengen voor Metaloterm in Middelburg, veel ritten naar Schiedam en omgeving en soms tot in Amsterdam. Voor kistenfabriek Goedbloed, een bedrijf grenzend aan ons terrein, reed hij ook zo nu en dan. Daar maakten ze veilingkisten, allerlei verpakkingskisten op maat, diverse soorten en maten fruitkistjes en ook graf kisten. Ze hadden hun eigen chauffeur - Adriaan Goedbloed - en een eigen vrachtauto, een Bedford. Het maken van kistjes werd steeds minder, het plastic kwam op en ook ging men veel verpakken in stevige kartonnen dozen. De Bedford

Tijdschriftenbank Zeeland

de Wete | 2020 | | pagina 35