33
de naast schroot ook in kerstbomen.
Aan het loket in Breskens viel er een kerst
boom van de vrachtauto, dwars door het
raam zo het kassahokje in. Om oponthoud
te voorkomen moest vader zijn telefoon
nummer opgeven om later de schade te
kunnen afwikkelen. Maar mijn moeder
werd al gebeld toen mijn vader nog niet
eens thuis was. Ik was getuige van dat
telefoontje. Moeder zei: "'t Is nog maar
Sinterklaas en nog een beetje vroeg voor
een kerstboom, ee!"
Het einde van het houtvervoer
Toen houthandel Alberts in 1973 stopte
kwam mijn vader bijna zonder werk te zit
ten. De laatste chauffeur, Andries Open
neer, ging rijden voor een aannemerscom
binatie. De laatste vrachtwagen, een Volvo,
heeft nog een paar jaar op het terrein van
kistenfabriek Goedbloed gestaan, alvorens
verkocht te worden aan bouwbedrijf Otte in
Nieuwdorp. Vanwege die kraan kon Otte
dat oude orgel nog goed gebruiken.
De melkfabriek, ca. 1935. (coll. Koppejan)
Om toch nog wat te verdienen reed mijn
vader vaak voor het constructiebedrijf De
Nood Zn (DenZo), voornamelijk met het
rondbrengen van gas en zuurstof. De Nood
had een verkooppunt/agentschap van
Hoekloos uit Schiedam. Ook reed hij veel
voor Jan Christiaanse: afzuigkappen, venti
latiekanalen, schoorsteentjes enz. rond
brengen voor Metaloterm in Middelburg,
veel ritten naar Schiedam en omgeving en
soms tot in Amsterdam.
Voor kistenfabriek Goedbloed, een bedrijf
grenzend aan ons terrein, reed hij ook zo
nu en dan. Daar maakten ze veilingkisten,
allerlei verpakkingskisten op maat, diverse
soorten en maten fruitkistjes en ook graf
kisten. Ze hadden hun eigen chauffeur
- Adriaan Goedbloed - en een eigen
vrachtauto, een Bedford. Het maken van
kistjes werd steeds minder, het plastic
kwam op en ook ging men veel verpakken
in stevige kartonnen dozen. De Bedford