Wil Labberton verklaart dat haar ouders weigeren toestemming te geven voor haar voorgenomen huwelijk met Wim Abeleven, die in het gerechtelijk document wordt om schreven als "van beroep kunstschilder, wonende te Middelburg". Zij weigeren ook gevolg te geven aan het bevelschrift van de kantonrechter te Goes om voor hem te verschijnen.8 Het is gissen naar de reden van deze weigeringen en ook naar de re den van hun afwezigheid bij het huwelijk van hun dochter.9 Wil Labberton kwam uit een welgestelde familie. Was het vanwege het standsverschil, of was het omdat haar ouders weinig vertrouwen hadden in Wim Abeleven, een varensgezel en kunstenaar, met inmiddels de reputatie niet erg honk vast te zijn? wachter van de belangrijkste plaats op Schouwen. De tekenaar Abeleven wordt alom geprezen om zijn werk, maar de critici zijn minder lovend over de stuntelig rijmen de tekst, overigens niet de verantwoorde lijkheid van de tekenaar.10 Al in 1930 noemt de Goessche Courant Wim Abeleven een Zeeuwse kunstenaar.11 Groeiende bekendheid Aan het einde van de jaren twintig duikt de naam van Wim Abeleven op in Goes. Zijn artistieke talenten vallen daar snel op. Hij ontwerpt en tekent er verschillende affiches die goed worden ontvangen. In 1929 ont werpt hij een reclameplaat voor de VVV van Goes ter promotie van het toerisme. De plaat, uitgevoerd in rood en groen, laat Zuid-Beveland zien met Goes als middel punt. Centraal staat een toerist in sportkle- ding, die naar de Bevelanden kijkt. De tekst en centrale boodschap van de reclame plaat - Goes, centrum voor toerisme in Zeeland - wordt geflankeerd door de wa pens van Zeeland en van Goes. De plaat trekt regionaal sterk de aandacht. Weldra volgen reclameplaten voor de dan al be kende Walcherse badplaats Domburg, in opvallende paarse tinten, en voor de VVV in Zierikzee. Op laatstgenoemde plaat figu reert prominent de bekende Sint-Lievens- monstertoren van Zierikzee, de dikke grijze Centrum voor Toerisme in Zeeland, Goes 1929. Wim Abeleven. (affiche ZA) Hij wordt dan niet meer alleen gevraagd voor affiches ter promotie van het toerisme in Zeeland, maar ook de Oranjeverenigin gen weten hem te vinden. Voor de Oranje feesten van 1930 in Middelburg en Goes ontwerpt en tekent hij aanplak- en raambil jetten, overigens geheel belangeloos.12 Zijn affectie voor het koningshuis, die hij dan al duidelijk manifesteert, zal daar niet vreemd aan zijn geweest. De liefde voor de monar chie deelt hij met zijn vader. Zijn ouders IHfcRlWIEBUREAUr VVV fiOFS TFLAI» CENTRUM VOOR TOERISME IN

Tijdschriftenbank Zeeland

de Wete | 2021 | | pagina 7