Wil Labberton verklaart dat haar ouders
weigeren toestemming te geven voor haar
voorgenomen huwelijk met Wim Abeleven,
die in het gerechtelijk document wordt om
schreven als "van beroep kunstschilder,
wonende te Middelburg". Zij weigeren ook
gevolg te geven aan het bevelschrift van
de kantonrechter te Goes om voor hem te
verschijnen.8 Het is gissen naar de reden
van deze weigeringen en ook naar de re
den van hun afwezigheid bij het huwelijk
van hun dochter.9 Wil Labberton kwam uit
een welgestelde familie. Was het vanwege
het standsverschil, of was het omdat haar
ouders weinig vertrouwen hadden in Wim
Abeleven, een varensgezel en kunstenaar,
met inmiddels de reputatie niet erg honk
vast te zijn?
wachter van de belangrijkste plaats op
Schouwen. De tekenaar Abeleven wordt
alom geprezen om zijn werk, maar de critici
zijn minder lovend over de stuntelig rijmen
de tekst, overigens niet de verantwoorde
lijkheid van de tekenaar.10
Al in 1930 noemt de Goessche Courant
Wim Abeleven een Zeeuwse kunstenaar.11
Groeiende bekendheid
Aan het einde van de jaren twintig duikt de
naam van Wim Abeleven op in Goes. Zijn
artistieke talenten vallen daar snel op. Hij
ontwerpt en tekent er verschillende affiches
die goed worden ontvangen. In 1929 ont
werpt hij een reclameplaat voor de VVV
van Goes ter promotie van het toerisme.
De plaat, uitgevoerd in rood en groen, laat
Zuid-Beveland zien met Goes als middel
punt. Centraal staat een toerist in sportkle-
ding, die naar de Bevelanden kijkt. De tekst
en centrale boodschap van de reclame
plaat - Goes, centrum voor toerisme in
Zeeland - wordt geflankeerd door de wa
pens van Zeeland en van Goes. De plaat
trekt regionaal sterk de aandacht. Weldra
volgen reclameplaten voor de dan al be
kende Walcherse badplaats Domburg, in
opvallende paarse tinten, en voor de VVV
in Zierikzee. Op laatstgenoemde plaat figu
reert prominent de bekende Sint-Lievens-
monstertoren van Zierikzee, de dikke grijze
Centrum voor Toerisme in Zeeland, Goes 1929.
Wim Abeleven. (affiche ZA)
Hij wordt dan niet meer alleen gevraagd
voor affiches ter promotie van het toerisme
in Zeeland, maar ook de Oranjeverenigin
gen weten hem te vinden. Voor de Oranje
feesten van 1930 in Middelburg en Goes
ontwerpt en tekent hij aanplak- en raambil
jetten, overigens geheel belangeloos.12 Zijn
affectie voor het koningshuis, die hij dan al
duidelijk manifesteert, zal daar niet vreemd
aan zijn geweest. De liefde voor de monar
chie deelt hij met zijn vader. Zijn ouders
IHfcRlWIEBUREAUr
VVV fiOFS TFLAI»
CENTRUM VOOR
TOERISME IN