'Music is all ihaf I am' Gisteren daar, vandaag hier, morgen weer elders. Reizen en spelen dat is zo'n beetje zijn leven. En hij zou niet anders willen. Muziek, muziek, muziek. Daar draait alles om. Hij zegt het zelf in alle talen: 'Music is all that I am. It keeps me alive, literally...' Gisteravond een afgeladen sportpaleis in Antwer pen. Nog geen maand geleden dolenthousiaste menigtes in Colombia. Net terug van een tour door Zuid-Amerika met zijn eigen band glimt hij nog na aan de eettafel van het aangename ouderlijk huis in 's Heer-Arendskerke. Eindelijk tijd voor een goed gesprek met Rik Mol (25). □at was echt waanzinnig. Spelen voor tienduizend man. Ik was er nu voor de vijfde keer. Het is gegroeid; we begon nen daar in clubs. Een jaar later deden we mee aan het bijprogramma op festivals en nu stonden we er als hoofd act. Ik heb ook de meeste cd's in Zuid-Amerika verkocht. Ik denk dat mijn muziek daar meer leeft dan hier. In onze top veertig staat heel andere muziek dan in die landen. Als je daar op straat loopt, hoor je alleen maar salsa en jazzgere- lateerde muziek. Trompet is bovendien een soort natio naal instrument in Colombia. Het publiek is er écht heel enthousiast. Het zijn heel andere mensen. Als je iets speelt en ze vinden het te gek, dan veren ze gelijk op...' We hebben het over de andere beleving van muziek in Zuid-Amerika, over dat een concert daar een belevenis is. En over de merkwaardige Nederlandse gewoonte om alles en iedereen in hokjes in te delen, waarbij de jazz dan nog eens helemaal apart komt te staan van de rest. Hij weet dat het zo is, maar heeft er helemaal niets mee. 'Wat ik doe is niet zozeer jazz. Ik heb ook een klassieke achtergrond en ik ben veel met popmuziek bezig. Jazz mensen - de puristen - vinden mijn muziek te popachtig, maar daardoor heb ik in Nederland wel de mogelijkheid gekregen om op grotere podia te spelen. Mijn muziek is toegankelijk, maar onderscheid tussen pop en jazz? Ik zie dat totaal niet. Ik heb alles gedaan. In een salsaband gespeeld en met het Metropole Orkest, maar ook klas sieke muziek. Daar hou ik namelijk ook erg van. De cd's in mijn auto lopen uiteen van een Mahlersymfonie via André Hazes tot Miles Davis. Ik vind dat allemaal mooi en kan er enorm van genieten. Ook van James Last, ja. Dat kunnen andere mensen totaal niet rijmen met elkaar. Nou, ik wel! Zullen we eens bij het begin beginnen. Het eerste instru ment; de eerste muziek. De speciale muziekkamer in dit ouderlijk huis vertelt al veel. De jonge trompettist glim lacht. 'Mijn vader is een onwijze klassieke-muziekliefhebber. Hij heeft een hele luisterkamer vol met platen en cd's. Het eerste wat ik hoorde was dus klassiek. Mooi hoor. Als vijf jarig kind werd ik meegesleept naar het concertgebouw. Mahlersymfonieën... Daar ben ik mee opgegroeid. Een heel goede vriend van mijn vader, een klassieke trompet tist, kwam heel vaak hier thuis. Ik kreeg daardoor interesse in dat instrument. Mijn hele familie komt trouwens uit de brassbandwereld. Het is er zo'n beetje met de paplepel in gegaan...' 'In mijn vaders kantoor, hier aan de overkant, stond een blauw koffertje met een cornet erin. idf:i

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeelanddoc. | 2010 | | pagina 108