Ik was altijd al heel nieuwsgierig naar dat ding. Op een dag deed hij hem open en kreeg ik dat instrument in mijn handen. Binnen een dag kon ik er een toonladder op spelen. Toen ik negen jaar was hadden we op de lagere school van die boekjes, je weet wel. Daarin schreef ik altijd dat ik trompettist wilde worden, muzikant. Dat wist ik toen al. Wat ik heb met die trompet? Ik denk omdat ik dat instrument zoveel om me heen gezien heb. Omdat ik al vroeg naar concerten van trompettisten ging. Ik vind de trompet waanzinnig. Als je naar symfonieën luistert, is het echt een instrument dat erdoorheen prikt. Dwars door de strijkers heen...' Het is duidelijk. Hier is sprake van ware liefde voor dat ene instrument. 'Mijn eerste trompet kreeg ik toen ik negen of tien was. Het was een goedkope. Hij zag er wel mooi uit; had een roodkoperen beker. Maar het maakt bij trompetten eigenlijk helemaal niet uit waar je op speelt, je moet het uiteindelijk zelf doen. Het helpt wel mee dat ik nu een in strument heb dat helemaal voor mij ontwikkeld is, maar ik had toen een heel normaal trompetje. Heb ik nog steeds. Ik heb ze allemaal nog. Dit is nu mijn elfde trompet. Die is speciaal voor mij gemaakt. Net zoals een monteur aan de motor hoort als er iets verkeerd zit, voel ik het. Ik weet gewoon hoe ik wil dat het moet klinken. Het is een soort soundbeeld datje hebt. Die bouwer, een Zwitser, is een van de beste van de wereld. Hij kan de dingen die ik zeg vertalen naar wat er veranderd moet worden. Hij is een van de weinigen die ze nog met de hand maakt. Bijna zoals een smid. Hij bewerkt het koper nog met hamers en mallen. Ongelooflijk hoe hij dat doet. Hij concludeert dan bijvoorbeeld: er moet in de legering goud bij, dat heeft allemaal invloed op de klank. We hebben eindeloos geëxperimenteerd en op een gegeven moment vind je de vorm die bij je past.' 'Ik wil omdat ik zoveel speel een stukje comfort hebben. Het gekke is met een trompet, als ik die ouwe uit de kast pak, dan klinkt dat eigenlijk hetzelfde. Deze heeft meer stuurbekrachtiging. Hij rijdt wat makkelijker. Zeker als je net begint is prijs helemaal niet belangrijk. Ik kan op deze precies hetzelfde spelen als op die ander, alleen op deze gaat het iets makkelijker.' 'De trompet leent zich ook heel goed voor het spelen \an verschillende stijlen muziek. Zo ben ik ook bij lichte muzie' terechtgekomen. En bij de jazz, al gebruik ik dat woord niet voor de muziek die ik maak. Het is meer dan dat. Anders ook. Mijn nieuwe album bijvoorbeeld is weer veel meer 'poppie' dan jazz. We werken ook samen met voca listen, met Nate James bijvoorbeeld, die in Engeland heel bekend is, hij heeft daar een paar hits gehad. Dat soor mensen vind ik heel interessant om mee samen te werken Er zijn veel mensen in de jazz die alleen maar naar Miles Davis luisteren. Prachtig, maar er is zoveel meer...' Er is nóg een reden waarom de keuze van Rik al snel op di trompet viel en niet op een ander instrument. En waarom hij er lichte muziek op wilde spelen en geen klassiek. Hij is er heel eerlijk over. Ontwapenend: 'Ik houd er gewoon heel erg van om op de voorgrond e staan. In plaats van achter in een orkest te zitten. In de klassieke muziek is het repertoire voor trompettisten zo ondergeschikt aan het geheel. Ik wil liever vooraan op de bühne staan, leiden met mijn instrument en mijn muziek spelen met een band. Ik sluit niet uit dat ik ooit nog eens een project doe met strijkers. Maar nu is het gewoon d;t.' Ambities te over. Veel jongetjes op die leeftijd hebben ze, maar Rik Mol probeert ze ook daadwerkelijk waar te ma ken. Hij gaat ernaar leven. En heeft algauw een zakelijke kijk op dingen. 'Ja hoor, in plaats van buitenspelen was het voor mij studeren. En ik werd hard aangepakt. Als je met muziek geld wilt verdienen, moetje heel realistisch zijn. Je moe gewoon de beste worden. Dus was ik uren per dag aan het studeren. Vanaf mijn negende wist ik het al zeker: ik wil met muziek mijn geld verdienen; ik wil niet in de garage (van mijn vader) werken!' [j*-

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeelanddoc. | 2010 | | pagina 110