waar weinig mensen van afweten. Componeren is eigen lijk improviseren in slowmotion. Je denkt er nog eens over na. Toen ik ermee begon kostte het moeite. Nu zit ik in de auto en ontstaan er hele liedjes in mijn hoofd. Ik doe nu alles op de computer. Dan maak ik een hele demo van hoe het gaat klinken.' Zeeland blijft belangrijk voor hem; zijn vertrek had vooral praktische reden. 'Je moet je voorstellen, ik ben tweehonderd dagen per jaar onderweg. Dan is Zeeland altijd een uur of twee uur per dag langer reizen. Ik woon nu in Den Haag, daar heb ik mijn huis en woon ik samen met mijn vriendin. Maar Zee land is nog steeds belangrijk voor me. Het is wel een soort basis, ja. Als ik vrij ben, ben ik meestal hier, al is dat niet zo vaak. Veel werk van mijn nieuwe cd is wel hier ontstaan. De ruimte, de polder, de lucht. Ik denk dat veel mensen niet meer zien hoe mooi het hier is.' 'In Zeeland zijn weinig mogelijkheden voor jonge musici om zich te ontwikkelen. Dat is ook een van de redenen waarom ze naar de Randstad gaan. Het is wel veel beter geworden de laatste tijd. Het internationale jazzfestival in Middelburg bijvoorbeeld, dat zijn natuurlijk heel goede ontwikkelingen. De Muziekschool is er ook steeds meer mee bezig om meer met ensembles te doen en gastdocen ten.' In Zeeland is misschien minder de aandacht op je gericht. Een jonge muzikant kan daardoor veel makkelijker rijpen. Kunnen muzikanten hier makkelijker tot wasdom komen 'Dat weet ik niet. Er is wel minder afleiding! Bijvoorbeeld mijn docent, Huug Steketee is een waanzinnige trompet tist. Die komt gewoon hiervandaan. Je hebt hier wel veel meer een cultuur van brassbands. Elk dorp heeft er wel een. De meeste blazers komen uit het zuiden. Maar ook als je kijkt naar popmuziek. Wij hebben hier Blof en Racoon en zo, dat is superbijzonder. Dat dat soort bands hier ontstaan.' Is het niet jammer dat de Rik Mol Groep zo weinig in Zeeland te horen is, terwijl hij aan de andere kant van de wereld zoveel succes boekt en lof krijgt 'Ik heb hier ook met andere acts gespeeld. Het is een ander publiek. Mensen zitten anders in het theater. AH je hier een staande ovatie krijgt dan moet er heel wat geoeu- ren hoor! Het leeft hier minder en dat is prima. Mensen zijn zoals ze zijn. Je moet mensen ook niets opleggen wat ze niet willen...' 'Ik zou hier wel weer willen wonen. Als ik hier binnen kom rijden kijk ik om me heen. Zeeland is toch mijn thuis. Ik denk alleen dat die muziek hier niet zo leeft. Ik heb daar helemaal geen probleem mee. Hier kom ik lekker thuis. Als ik ga schrijven voor een plaat doe ik dat graag hier. Dan ga ik een rondje hardlopen en kom ik terug. Het is echt mooi.' Zeeland is ook nog op een heel andere manier belangrjk voor de trompettist. De spreekwoordelijke nuchterheid Niet je kop op hol laten brengen door anderen, gewoon je eigen koers varen. Doorzetten. 'Ja, dat is gewoon de omgeving waar ik vandaan kom Hoe groot het podium ook is, je moet alles kunnen rela tiveren. Je bent geen Michael Jackson ofzo! Ik maak er gewoon het beste van...' 'Mijn muziek is wat ik mooi vind. En ik ga niet iets maken, omdat mensen dat verwachten omdat dat dan misschien beter ontvangen zou worden. Het is mijn ding en ik doe het op mijn manier. Toevallig heb ik het geluk dat menden dat leuk vinden. Als je je met dat soort dingen gaat bezig houden, voordat je het weet durf je het podium niet meer op. Ik laat me niet gek maken. Ik heb er heel veel plezier in. Er is niks leukers dan zoals gisteren in Antwerpen, dat je een staande ovatie krijgt. Dan lig ik tot drie uur wakker, van de energie. Daar leef ik voor... Ik hoop dat mensen die nieuwe cd leuk gaan vinden. Dat is natuurlijk echt mijn kindje, ik heb daar al mijn spaargeld in zitten...'

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeelanddoc. | 2010 | | pagina 116