9& De Grote Verleiding steeds vaker uit natuurvoedingswinkels. Maar de kwali eit viel tegen. We gingen mopperen: wij verbouwen mooie producten en dan valt de kwaliteit in de winkel tegen. Dat wilden wij veranderen. Toen zijn we voor onszelf begon nen.' De Grote Verleiding is een bedrijf op zich en heeft een :eer uitgebreid assortiment biologische producten. De web winkel werkt met een korte distributieketen, legt Alex uit. 'Het is kolder dat mijn product naar een bedrijf gaat, van daaruit naar een of ander centraal depot en van daarui: met een vrachtwagen naar een winkel in Kruiningen wordt vervoerd. Vervolgens moet de klant de auto pakken en zijn spullen daar gaan halen. Dat is niet efficiënt.' De producten voor de webwinkel worden afgenomen van biologische boeren uit de regio. Daar komt geen tussen handel aan te pas. Daarom is het biologische product in Met niet ploegen heb je al minder bemesting nodig, dat zal steeds minder worden. Zo zijn er nog veel slagen te maken. Het mooie in de biologische landbouw is dat goede zorg voor de bodem en het milieu zich niet alleen uitbetaalt in een betere leefomgeving, maar ook in betere producten. Voedzamer, lekkerder en vaak ook meer. De biologische landbouw is een economische bezigheid met winst als uitkomst, niet als doel.' Dan komt de biologische lunch op tafel en schuift ook Anneke aan. Zij heeft alle veranderingen in het bedrijf meegemaakt en runt sinds drie jaar De Grote Verleiding een webwinkel boordevol biologische producten. 'Eigenlijk een beetje uit frustratie opgestart', vinden de initiatiefnemers. 'Onze eigen boodschappen kwamen .r,~; 'WW -vi

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeelanddoc. | 2010 | | pagina 128