HeI" is nieï nieuw... Verleiden via internet De eerste biologisch-dynamisch werkende bedrijven ont stonden in Zeeland. Vanaf 1926 werd vanuit huis Love- rendale in Domburg begonnen met het opzetten van een aan al boerderijen waarop volgens deze methode werd gewerkt. Het ging daarbij om de Jacobahoeve, Ter Linde en 1 er Mee. Het initiatief kwam van de antroposofe Marie Tak van Poortvliet. In haar huis Loverendale logeerden regelmatig kunstenaars. De Jacobahoeve was genoemd naa de vriendin van Marie Tak van Poortvliet, de schilde res acoba van Heemskerk. Een van de bezoekers van het huis van de dames was Willem Zeylmans van Emmichoven, een student Medicijnen en geïnteresseerd in moderne kunst. Met hem richt Marie Tak van Poortvliet de Cultuur maatschappij Loverendale op. Ter Mee en Ter Linde, beide bedrijven gelegen tussen Vrouwenpolder en Oostkapelle, bes aan nog steeds en werken nog steeds op biologisch- dynamische wijze. In de jaren zestig en zeventig kende het bedrijf een grote internationale belangstelling omdat de nadelen van de reguliere landbouw aan het licht kwamen en groepen consumenten zich daartegen verzetten. Op dat moment ontstaan ook de eerste ecologisch-biologische bedrijven, aanvankelijk vanuit de filosofie dat het anders moet en kan; later zijn het vooral reguliere boeren die omschakelen omdat zij zich zorgen maken over het milieu en de kwaliteit van de voeding. In de jaren zestig werkt provoleider Roel van Duijn enkele maanden op Ter Linde. Daar raakt hij onder de indruk van de biologisch-dynami- sche landbouw en leert dat er natuurwezens zijn die de boer helpen: kabouters. Wanneer hij na enkele maanden weer naar de stad gaat, confronteert hij de wereld met de kabouterbeweging die vanuit de stad de natuur een handje gaat helpen. Sinds die tijd is de biologische land bouw langzaam gegroeid. In Zeeland zijn er momenteel ongeveer vijftig erkende biologische bedrijven, waarvan een zevental biologisch-dynamisch. de webwinkel vaak goedkoper dan een gewoon geteeld product uit de supermarkt. Klanten plaatsen een bestel ling via de computer. Dat kan tot dinsdagochtend tien uur. Met een paar medewerkers zet Anneke alles klaar. Twee chauffeurs bezorgen de grote blauwe kratten met boodschappen door heel Zeeland en een stukje Brabant bij de klant aan huis. Alex en Anneke willen consumenten verleiden op een be wuste manier inkopen te doen. Een webwinkel is daarvoor een goed instrument vinden ze. Het lijkt te werken: inmid dels heeft de winkel al zo'n duizend klanten. Anneke: 'Je bestelt gezond en lekker eten op het moment dat het je past en in je eigen omgeving. Dinsdag besteld, donderdag of vrijdag thuisbezorgd. Makkelijk en het bespaart tijd. Probleem is nog wel dat er grotere brievenbussen moeten komen.' Via een nieuwsbrief gaat de verleiding verder. Wekelijks staan hier recepten en aanbiedingen in. ledereen die is geïnteresseerd in biologisch eten kan zich erop abonneren. Verder is de nieuwsbrief gevuld met achtergrondinforma tie over hoe en waar de groenten worden geteeld. 'Onze klanten vinden het prettig om te weten waar hun groen ten vandaan komen', meent Anneke. 'Commercieel gezien werkt het zelfs zo dat de producten die voorzien zijn van de tekst "van eigen erf" sneller verkopen dan regionale producten.' Na een korte rondleiding in de schuur waar de voorraad voor de webwinkel staat, draait de volgende vrachtwagen het erf alweer op om een vrachtje wortelen in te laden. De welverdiende pauze zit erop. O Fotografie: Anton Dingemanse r

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeelanddoc. | 2010 | | pagina 129