Ruimte voor jong talent Dat leek maar zo', vertelt Lia Sorber mij, professioneel balletpedagoge, met al 25 jaar haar eigen balletstu dio in Goes en initiator van tal van Zeeuwse dansactivitei- ten. Ik ontmoet haar midden in de bedrijvigheid van de school. Ze is sportief gekleed, klaar om haar leerlingen een stevige jazzles te geven. 'Al heel lang is er een actief dan: leven in de provincie', gaat ze verder, 'dat begon al in de jaren vijftig van de vorige eeuw toen Helen Soesman - voo! ons "Mevrouw Soesman" - hier neerstreek. Zij bracht met haar eigen balletschool "Soesman" de dans naar Zee- larld en legde de basis voor ons huidige dansklimaat. De belangstelling voor balletles in Zeeland was groot. Binnen een paar jaar had ze scholen opgezet in Goes, Middelburg en Vlissingen. In 1955 versterkte ze de ontwikkeling door samen te gaan werken met het Zeeuws Instituut voor Kunstzinnige Vorming. Haar dochters zetten haar werk in de jaren zeventig voort. De Soesmannen waren de echte danspioniers in Zeeland.' Lia Sorber begon haar carrière aan het Stedelijk Instituut voor Ballet in Antwerpen, ze haalde verschillende diploma's op het gebied van danspedagogie en specialiseerde zich bij het Scapinoballet in jazzdans. 'Ik heb heel veel cursus sen gevolgd, van alles wat ik leerde, pikte ik iets mee. De goede dingen pasje toe, de slechte dingen laatje voor wat ze zijn. Zo heb ik mijn eigen stijl gecreëerd. Eén van de meest waardevolle opleidingen kreeg ik van het Engelse fenomeen Valerie Preston-Dunlop. Zij heeft zich toegelegd op het analyseren van bewegingen. Waar gaat de bewe ging naartoe of waar komt hij vandaan en zou een ander front of ritme niet beter zijn? Zij leerde mij om afstand te nemen, de dingen vanuit een neutrale positie te bezien. Daar heb ik veel profijt van gehad; ik kan leerlingen beter vooruit helpen, omdat ik precies kan aangeven waarom een beweging niet gaat zoals hij moet gaan.'

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeelanddoc. | 2010 | | pagina 133