f Groter en beter dansers en choreografen, ze heeft ook een missie in Zuid- Nederland. Station Zuid moet Limburg, Noord-Brabant en Zeeland in beweging krijgen, warm maken voor dans en ze er op alle mogelijke manieren bij betrekken. Met workshops en lessen in kijken naar dans bijvoorbeeld. Ze timmeren behoorlijk aan de weg, je komt ze regelmatig tegen in de provincie met hun verschillende activiteiten. Ze brengen mooie dingen van goede, creatieve choreogra fen.' Nederland kent sinds jaar en dag vijf hbo-dansopleidingen. Je vindt ze in Tilburg, Den Haag, Arnhem, Amsterdam en Rotterdam. Sinds 2008 kunnen leerlingen zich via het CIOS in Goes ook voor een mbo-opleiding dans inschrijven. Na vier jaar verlaten ze de opleiding met een diploma waar mee ze lessen en kleine voorstellingen kunnen verzorgen in bijvoorbeeld buurthuizen of op basisscholen. Butler: 'Een goede ontwikkeling voor mensen die geen havo diploma hebben, maar wel talent. Zij hebben nu ook de mogelijkheid om iets te gaan betekenen in het dansvak. Ik vraag me wel af of er voldoende werk zal zijn voor alle hoger- en middelbaar opgeleiden. Er zijn relatief veel dans vakopleidingen. Inmiddels zijn er al heel wat getalenteerde docenten werkzoekende. We zullen zien wat het wordt, de opleiding in Goes heeft potentie en biedt juist mogelijk heden om nieuwe docenten van buiten de regio perma nent of tijdelijk naar Zeeland te halen. Zo krijg je nieuw bloed en voeg je iets toe aan de bestaande danscultuur.' Ook Sorber ziet potentie in de opleiding: 'Ik heb aan de basis van de opleiding gestaan, meegedacht over de struc tuur, het curriculum. Om de schijn van belangenverstren geling tegen te gaan, heb ik me uiteindelijk teruggetrok ken en kijk ik als geïnteresseerde vanaf de zijlijn mee. Het is een leuke opleiding die landelijk bekend is. We hebben hier niet alleen leerlingen uit Zeeland, ze komen eigen lijk uit het hele land. Ik denk dat de komende jaren de opleiding zich verder moet en zal ontwikkelen. Er is meer lijn, meer eenheid nodig in het totale lesprogramma en ik hoop dat het aantal praktijkuren kan worden uitgebreid. Ik zie de mbo-dans als een aanwinst voor de provincie. Als ik nog een wens mag uitspreken: ik zou het een goede ont wikkeling vinden als ook de creatieve mensen die achter de schermen werken een eigen opleiding zouden krijgen. We hebben nu wel gebrek aan mensen die kostuums kunnen bedenken die er niet alleen mooi uitzien, maar ook redelijk eenvoudig in elkaar kunnen worden gezet. Ook het maken van een decor is een vak apart. Naast de choreografieën zijn deze elementen van cruciaal belang voor de uitstraling van de voorstelling. Zelf heb ik twee mensen, die prachtige grote decors maken, Jos de Waa en Rick Sorber. In mijn laatste voorstelling stond er daarom opeens een heus oerwoud op het podium en even later een compleet Afrikaans dorp.' Sorber streeft altijd naar groter en beter. 'Je legt de lat heel hoog voor jezelf en dat wekt weer verwachtingen bij je bezoekers. Je moet dus steeds blijven zoeken en je blijven ontwikkelen.' Blijven zoeken naar groter en beter beschrijft voor mij wel de ontwikkeling van dans in Zeeland. Van de opkomst van balletscholen met professionele docenten en de start van een semi-professioneel dansgezelschap via steeds meer dansactiviteiten waar amateurs en professionals elkaar ontmoeten. Via een overvolle danskalender, naar een professionele opleiding voor jong talent. Het einde is nog niet in zicht. Nieuwe scholen vinden een plek, televisiepro gramma's als So you think you can dance lijken jongeren in hun greep te hebben. De nieuwste moves maken dansen cool, ook voor jongens. En dat biedt perspectief. Inmiddels heb ik zelf mijn weg in Zeeland dansland gevonden. Wat voor mij eerst leek op een regio waar je enige dansactiviteit met een vergrootglas moest zoeken, bleek uiteindelijk een provincie te zijn met een bruisende danscultuur. Regelmatig bezoek ik voorstellingen in de Zeeuwse theaters en op alternatieve locaties. Ik heb hier dansworkshops kunnen volgen en geïnspireerd door alle voorbeelden ben ik na ruim dertig jaar eindelijk bij de basis van de dans aangekomen: het klassiek ballet. Daar stond ik afgelopen december weer, op een schitterend aange kleed podium in een baljurk van parelmoerkleurige zijde Groter dit keer, omdat ik op mijn spitzen stond en beter ook, want ik kon het publiek zien zitten en dat gééft een energie! I Fotografie: Hans Gerritsen, Balletstudio Free Ru den Riemens (pag. 132)

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeelanddoc. | 2010 | | pagina 138