Denk eraan, hij heeft wel een ct-lier aan boord, een apparaat met constant tension dat zeer goede diensten bewijst op bokkige zeeën. Van der Veen heeft met zijn multicat al van alles gesjouwd op het water. Kabels helpen leggen in de Noordzee, windmolenparken gebouwd, en ook hier doet hij meer dan het assisteren van de hopper zuiger Utrecht bij het aankoppelen van de zinker. Als het crewbootje Runner even niet in de buurt is, vaart hij net zo makkelijk op en neer naar Breskens voor de aflossing van scheepsbemanningen, of hij haalt een hapje te eten voor ze. 'Elke dag is anders', zegt de kapitein vergenoegd. Maar wacht, nu moet hij zijn aandacht er even bij houden. In de schemering, die nog wordt verduisterd door een aan houdende motregen (hard motregenen, dat kan eigenlijk niet, maar toch doet het dat vandaag: hard motregenen) worden de contouren zichtbaar van een groot schip, veel groter dan wanneer je er op het duin op een kilometer afstand naar staat te kijken. Het is de Utrecht. Goed dat hij in de schemer aankomt. De scheepslich- ten - rood, groen, wit, geel, blauw, en alle mengvormen daarvan - werpen een kleurig patroon op de golven die de Utrecht zelf teweegbrengt. Kermis op zee is dit, een op het water geprojecteerde attractie. Als een modern spookschip stoomt hij onze kant op. Als je niet wist dat d t de afspraak was, schootje haastig een extra reddingsvest aan, zo groot en dreigend nadert hij de nu wel heel klein geworden Tessa 1/1/. Maar we kunnen helemaal vertrouwen op twee kapiteins die deze manoeuvres al duizend keer uitvoerden, en ploeg baas Dirk Bogaard (benijdenswaardig want beurtelings aan het werk op zee en op het strand) kan rustig uitleggen wat we zien. Bij aankomst van de multicat bij het koppelpunt Matour hebben twee bemanningsleden uit de Filipijnen ('Ja,' zegt Jan van der Veen, 'ze zijn goedkoper, maar je vindt er ook geen Nederlanders meer voor') eerst twee kleine boeien uit het water gevist. De boeien markeren een kabeltje, ver bonden met een vijf keer zo dikke kabel, waaraan weer de zeven meter lange loodzware ketting is bevestigd die op zijn beurt vastzit aan de koppeling naar de zinker. Vanaf

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeelanddoc. | 2010 | | pagina 154