De laateïe dag het strand zien we die als een grote rode dobber, maar nu, met de neus erbovenop, vragen we ons af of hij wel in de woonkamer zou passen, zo'n joekel. Als de Utrecht in positie ligt, stuurt Van der Veen, amper gehinderd door de deining, de multicat langszij. Zonodig overlegt hij kort met collega's. Je zou het van de types ruwe bolster aan boord misschien anders verwachten, maar in de ether klinkt geen onvertogen woord. De omgangsvorm is zakelijk, wellevend zelfs. Dat kan er op redactieburelen, sportvelden en tussen stuurlui aan wal heel anders aan toegaan... Hier weet iedereen ook precies wat hem te doen staat. Met een simpele haak, feitelijk uit de toon vallend bij alle techniek aan boord, halen de Filipino's een door oranje mannen op de hopperzuiger aangereikt lijntje binnen. De verbinding wordt gemaakt met een g-haak en nu heeft de Utrecht de kabel die leidt naar de rode dobber, en uitein delijk naar het strand, te pakken. Ais de Tessa W het drijvende, rubberen deel van de leiding nog een zetje heeft gegeven, is het zover. Een lier aan boord van de zuiger neemt het over van menskracht, draait kabel en ketting binnen, tot met een laatste rukje de rode koppeling vast wordt gezet onder het platform dat net voor de boeg van de Utrecht uitsteekt. Het lossen kan beginnen. Eerst jagen de niet geringe scheepspompen met water de lucht uit de pijp, tot de strandploeg zich meldt: laat dat zand maar komen; en dan gaat het los. Maar daar kunnen we nu niet op wachten. De Tessa 1/1/ moet een paar lui van de Utrecht in Breskens afzetten en maakt rechtsomkeert. Dirk Bogaard benut de passage langs het Killetje om zijn respect te betuigen aan de zee. Ook wie er bijna dagelijks op zit, kan er nooit zeker van zijn. 'De kracht van de stroom daar is buitengewoon. Die hebben we echt onderschat', zegt de ploegbaas. In oktober, bij de aanleg van het koppelpunt aan het Kil letje, hadden ze het spul op dezelfde manier verankerd als eerder bij Vlissingen waar de vaargeul vlakbij was, maar het was niet genoeg. De rubberen leiding schoot finaal los, met zoveel kracht dat wel honderd palen op de nabije strekdam knakten als luciferhoutjes. 'We hebben er een paar extra ankerpunten bij moeten leg gen. Wat een stroming.' Voor de multicat van Jan van der Veen zit het Zeeuwse uitstapje er alweer op. Morgen vaart hij terug naar de Maasvlakte. Dirk Bogaard hoopt over een dag of vijf naar huis te kunnen, naar Rotterdam, waar zijn vrouw hun derde kind verwacht. Maar hij rekent er vast op nog wel eens terug te komen naar Zeeland. Want ja, als het zeewa ter blijft stijgen... 'Tegen mensen die ons met de auto opzoeken zeg ik altijd: laat dat motortje maar lopen, want dat betekent werk voor ons. De milieutop in Kopenhagen? Tja, de waarheid zal wel ergens in het midden liggen. Natuurlijk moeten we zuinig zijn op de wereld, op de natuur, maar ik denk ook dat sommige dingen worden overdreven. Zoveel schade als nu wordt gesuggereerd kunnen mensen volgens mij niet eens aanrichten aan het klimaat. Een paar aardbe vingen zijn veel schadelijker; als je kijkt wat daarbij wordt uitgestoten, dan is de mensheid maar nietig hoor.' Het kan geen toeval zijn. De mannen in oranje willen publiek voor hun laatste kunstje en doen het daarom op zondag. Zondag 13 december, zes weken na de start, zit ten de opspuitingen erop. Een grondwerker heeft zichzelf opgetuigd met de muts van de kerstman en verzorgt het feestgedruis: hohoho. En volk is er. Naar winter neigend, met af en toe zon en veel roze en donkerblauw in de lucht, werkt het weer ook mee aan de laatste voorstelling. De fotografen staan er met hun neus bovenop: het heuglijke moment waarop van twee kanten wordt gespoten, de Seaway vanaf het Killetje, de Oranje, waarvoor het de laatste vracht is, vanaf Matour. De Seaway komt vanavond laat nog één keer terug, dan is het helemaal gedaan. Dammetjes vormend, geulen sleurend, door bulldozers gestuurd, stort het mengsel uit de pijpen omlaag naar het gat in de zanddijk. Aan weerskanten houdt een kraan zijn bak voor de pijpleiding om de kracht van de stroom te dempen. Anders wordt er meteen ëen duinpan gecreëerd en dat is niet voor nu, dat moet later pas.

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeelanddoc. | 2010 | | pagina 155