Fervente cruisegangers I iet veel later krijgt ook het einddoel vorm in het 'hoofd van de 49-jarige ondernemer: een renderende Noordwest-Europese cruise line realiseren die zowel riv als zeecruiseschepen accommodeert, compleet met kwalitatief hoogstaande ligplaatsen en een heuse terminal in de Buitenhaven in Vlissingen. Nu ruim drie jaar later, heeft de stad de komst van de eerste van een naar het zich laat aanzien, reeks vaste grote zeecruiseschepen in de analen bij kunnen schrijven. De Duitse 'ms Amadea' met zo'n zeshonderd passagiers aan boord, raakte eind mei 2009 Vlissingse wal. Neem daarbij de komst van 250 riviercruisers in 2009 die met een gemiddelde van 140 passagiers aanlegden in Veere, Terneuzen, Middelburg en Vlissingen en ZCP lijkt aardig op stoom. Dat riviercruisers Zeeland aandoen is overigens niet -euw, maar, aldus Nelis, wel de 'plus 68' die wat dit segment betreft, het afgelopen jaar is neergezet. Voor het zo felbegeerde eerste zeecruiseschip van Phoenix Reisen daadwerkelijk op Vlissingen afstevende, is er vanzelfspre kend het nodige werk verzet. Nelis, inmiddels directeur van de BV Zeeland Cruise Port, vertelt over de gang van zak i vanachter zijn ruime kantoortafel in het bedrijfsge bouw van STT. Terug naar dat eerste begin. Waarom heeft hij eigenlijk gei ozen voor dit ambitieuze idee. En hoe wist hij dat het plan levensvatbaar is? 'Sinds mijn jeugd ben ik al gefascineerd door alles wat met scheepvaart te maken heeft. Ik ben een ras-Zeeuw en heb alt: d gevonden dat we een heel mooie provincie hebben, die toeristisch gezien ontzettend veel te bieden heeft. Er ligt nier echt wat moois, alleen weet lang niet iedereen dat.' Daarbij levert volgens hem vooral de combinatie toerisme en scheepvaart economische kansen op voor deze regio. Maar wat is nu precies een cruise? Nelis schuift een studie naar voren die aangeeft wat de economische betekenis van cruise- en ferryvaart in het Noordzeekanaal is. Een rapport van de Stichting Amster dam Cruise Port en ZKA Consultants Planners. Dat levert als klinkklare definitie de volgende op: 'Onder een cruise wordt verstaan een geheel verzorgde vakan tiereis per passagiersschip van langer dan 48 uur, waarbij men onderweg volgens een van tevoren opgesteld vaar- plan een aantal bezienswaardigheden/destinaties aandoet.' Mikpunt van ZCP is hierbij met name de Amerikaanse markt. Amerikanen staan bekend als fervente cruisegan gers, en zijn dol op folklore en cultuur. Verder, benadrukt hij, is de cruisemarkt daar zeer goed georganiseerd. Nelis is ervan overtuigd dat Noord-Holland, dat goed is voor een omzet van 4,6 miljard euro als het gaat om cruises, echt niet de enige provincie van Nederland is die deze categorie toeristen veel leuks oplevert. Amerikanen mogen dan een belangrijk potentieel vormen, volgens Nelis zijn Duitsers, Portugezen en Italianen even zo goed te porren voor een bezoek aan Zeeland. Sterker nog, Nelis ziet voor allerlei nationaliteiten cruiseplezier in deze regio in het verschiet. 'Daarbij boor je een heel nieuwe markt aan. Een financieel ook zeer interessante. Een gemiddelde, "gewone recreant" geeft in Zeeland ongeveer veertien tot zeventien euro per dag uit. Stapt een cruisepassagier aan wal, dan gaat het algauw om tachtig tot tweehonderd euro. En vergeet de bemanning van zo'n schip niet. Die spendeert meer geld dan je zou denken.' Tel daarbij op de bestedingen van rederijen en de havengelden en het is, vindt hij, duidelijk hoe interessant cruisevaart economisch voor een regio kan zijn. Verder vermeldt het Amsterdamse rapport, dat 40 procent van de cruisepassagiers nog een keer terugkomt en circa 80 procent de cruise gebruikt om ideeën op te doen voor interessante bestemmingen voor een volgende vakantie. Er is voor een cruisepassagier in Zeeland aanleiding ge noeg om geld uit te geven, vertelt Nelis: 'Onze provincie heeft veel bezienswaardigheden die betrekkelijk dicht bij elkaar liggen.' Ter illustratie pakt hij de map 'Excursions' erbij die nu tot de standaardinformatie voor rederijen behoort. Dochter Marijke Nelis heeft aan de samenstelling van brochures en het benaderen van rederijen inmiddels [^-

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeelanddoc. | 2010 | | pagina 33