Een nieuwe wereld Samenwerking geeff doorslag een dagtaak. Wie van boord gaat heeft keus uit verschil lende historisch en cultureel interessante plaatsen en be zienswaardigheden, staat te lezen. Zo stuurt de Engelstali ge brochure de cruisepassagier bijvoorbeeld 'on a historical search' door Middelburg, naar 'Water World' Neeltje Jans, langs 'Authentic Zeeland' compleet met klompenmaker, maar ook naar het Vlaamse achterland in de vorm van dagtochten naar onder meer Antwerpen en Brugge. Dat Zeeland veel te bieden heeft is één punt. Zeker zo belangrijk, betoogt de ondernemer verder, is dat de cruisemarkt maar blijft groeien. Bedroeg dat percentage in betere tijden tien tot twaalf procent per jaar, nu met economische tegenwind in het gezicht gaat het nog steeds om zo'n zes procent. 'En die schepen moeten wel ergens naartoe. Zelf ben ik met de STT-groep actief in een ander segment van de scheepvaartmarkt. We begeleiden vrachtschepen uit alle windstreken bij hun tocht langs de Zeeuwse havens en zijn actief in transport en de handel.' Voor Nelis, die persoonlijk ook best graag op een cruise gaat, was de wereld van de cruisevaart zodoende een heel nieuwe. De expertise die bij hemzelf ontbrak, wist hij ech ter dicht bij huis te vinden. 'We hebben al jaren een goed samenwerkingsverband met onze aandeelhouder binnen STT, Inchcape Shipping Services (ISS). ISS is al jaren verte genwoordiger van cruiselines op Amsterdam, Rotterdam en Zeebrugge. Het bedrijf is marktleider in Europa en staat in de wereldtopvijf.' In een poging zijn Zeeuwse cruise-idee van de grond te krijgen vormde Nelis' eerste doelwit ter overtuiging zakenpartner, vriend én directeur van de Nederlandse Inchcape-organisatie, Ron Meuldijk. 'Die kwam wel met enige regelmaat naar ons kantoor in Vlissingen, maar bleef nooit, ging snel weer terug. Mijn idee vond hij in eerste instantie trouwens gewoon niks. 'Wat heb je dan te bieden?', 'Wat is er hier nu zo interessant?' Die opmer kingen waren voor de Vlissingse ondernemer genoeg om Meuldijk in vier dagen tijd alle hoeken van de provincie te laten zien. Het uitstapje werkte. Meuldijk zag en bezweek. De samenwerking was een feit. Als derde partij in de opzet van een Zeeuwse cruise port, werd vervolgens Felison Terminal uit IJmuiden onder leiding van Frans Boud, bin nenboord gehaald. Opnieuw een belangrijke partner van wege de vele connecties die het bedrijf als cruisetermina heeft, onder meer met de Holland America Line (HAL). Die samenwerking heeft ZCP geen windeieren gelegd, blijkt anno 2010. In juli van dit jaar zal het HAL-zeecruiseschip de 'ms Prinsendam' aanleggen in Vlissingen. Nelis haalt met enige trots een brochure van de HAL uit de kast tevoorschijn. Daarin prijkt voor het eerst Vlissin gen op een van de plattegrondjes, die aangeven waar de zeecruiseschepen aan zullen leggen. 'Kijk, wat we mee hebben met het op de kaart zetten van Zeeland is dat we tussen Amsterdam en Antwerpen lig gen. Zo is het voor ons gemakkelijker om rederijen binnen te halen. We zitten "op de route.'" Dat binnenhalen is trouwens geen sinecure. Nelis en partners mogen dan ove veel contacten beschikken, iets zwart op wit op papier krijgen is een ander verhaal. De grote sprong voorwaarts van het oorspronkelijke idee naar de komst van die grote 'ms Amadea' tweeënhalf jaar later, is volgens hem te danken aan het direct opstarten van samenwerkingsverbanden. En wel in een stadium dat de Stichting ZCP er nog maar koud was. 'We zijn zowat meteen banden aangegaan met IJmuiden/ Amsterdam en Rotterdam en toegetreden tot de interna tionaal befaamde cruiseorganisaties zoals Cruise Europe er Atlantic Alliance. En vergeet de beursbezoeken niet. Wil je iets betekenen in de cruisewereld, dan moetje voor pro motie bijvoorbeeld absoluut naar de Seatrade Cruiseship- ping Convention in Miami. Dat hebben we een aantal keren gedaan met veel nieuwe contacten tot gevolg.'

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeelanddoc. | 2010 | | pagina 34