Een nieuwe wereld
Samenwerking geeff doorslag
een dagtaak. Wie van boord gaat heeft keus uit verschil
lende historisch en cultureel interessante plaatsen en be
zienswaardigheden, staat te lezen. Zo stuurt de Engelstali
ge brochure de cruisepassagier bijvoorbeeld 'on a historical
search' door Middelburg, naar 'Water World' Neeltje Jans,
langs 'Authentic Zeeland' compleet met klompenmaker,
maar ook naar het Vlaamse achterland in de vorm van
dagtochten naar onder meer Antwerpen en Brugge.
Dat Zeeland veel te bieden heeft is één punt. Zeker zo
belangrijk, betoogt de ondernemer verder, is dat de
cruisemarkt maar blijft groeien. Bedroeg dat percentage
in betere tijden tien tot twaalf procent per jaar, nu met
economische tegenwind in het gezicht gaat het nog
steeds om zo'n zes procent. 'En die schepen moeten wel
ergens naartoe. Zelf ben ik met de STT-groep actief in een
ander segment van de scheepvaartmarkt. We begeleiden
vrachtschepen uit alle windstreken bij hun tocht langs de
Zeeuwse havens en zijn actief in transport en de handel.'
Voor Nelis, die persoonlijk ook best graag op een cruise
gaat, was de wereld van de cruisevaart zodoende een heel
nieuwe. De expertise die bij hemzelf ontbrak, wist hij ech
ter dicht bij huis te vinden. 'We hebben al jaren een goed
samenwerkingsverband met onze aandeelhouder binnen
STT, Inchcape Shipping Services (ISS). ISS is al jaren verte
genwoordiger van cruiselines op Amsterdam, Rotterdam
en Zeebrugge. Het bedrijf is marktleider in Europa en staat
in de wereldtopvijf.'
In een poging zijn Zeeuwse cruise-idee van de grond
te krijgen vormde Nelis' eerste doelwit ter overtuiging
zakenpartner, vriend én directeur van de Nederlandse
Inchcape-organisatie, Ron Meuldijk. 'Die kwam wel met
enige regelmaat naar ons kantoor in Vlissingen, maar
bleef nooit, ging snel weer terug. Mijn idee vond hij in
eerste instantie trouwens gewoon niks. 'Wat heb je dan te
bieden?', 'Wat is er hier nu zo interessant?' Die opmer
kingen waren voor de Vlissingse ondernemer genoeg om
Meuldijk in vier dagen tijd alle hoeken van de provincie te
laten zien. Het uitstapje werkte. Meuldijk zag en bezweek.
De samenwerking was een feit. Als derde partij in de opzet
van een Zeeuwse cruise port, werd vervolgens Felison
Terminal uit IJmuiden onder leiding van Frans Boud, bin
nenboord gehaald. Opnieuw een belangrijke partner van
wege de vele connecties die het bedrijf als cruisetermina
heeft, onder meer met de Holland America Line (HAL). Die
samenwerking heeft ZCP geen windeieren gelegd, blijkt
anno 2010. In juli van dit jaar zal het HAL-zeecruiseschip
de 'ms Prinsendam' aanleggen in Vlissingen.
Nelis haalt met enige trots een brochure van de HAL uit
de kast tevoorschijn. Daarin prijkt voor het eerst Vlissin
gen op een van de plattegrondjes, die aangeven waar de
zeecruiseschepen aan zullen leggen.
'Kijk, wat we mee hebben met het op de kaart zetten van
Zeeland is dat we tussen Amsterdam en Antwerpen lig
gen. Zo is het voor ons gemakkelijker om rederijen binnen
te halen. We zitten "op de route.'" Dat binnenhalen is
trouwens geen sinecure. Nelis en partners mogen dan ove
veel contacten beschikken, iets zwart op wit op papier
krijgen is een ander verhaal.
De grote sprong voorwaarts van het oorspronkelijke idee
naar de komst van die grote 'ms Amadea' tweeënhalf jaar
later, is volgens hem te danken aan het direct opstarten
van samenwerkingsverbanden. En wel in een stadium dat
de Stichting ZCP er nog maar koud was.
'We zijn zowat meteen banden aangegaan met IJmuiden/
Amsterdam en Rotterdam en toegetreden tot de interna
tionaal befaamde cruiseorganisaties zoals Cruise Europe er
Atlantic Alliance. En vergeet de beursbezoeken niet. Wil je
iets betekenen in de cruisewereld, dan moetje voor pro
motie bijvoorbeeld absoluut naar de Seatrade Cruiseship-
ping Convention in Miami. Dat hebben we een aantal
keren gedaan met veel nieuwe contacten tot gevolg.'