Zeeland Cruise Port üp regionaal niveau Verder heeft ZCP een flink aantal regionale partijen voor de stichting weten te winnen, die naast kennis en voor zieningen, elk een financiële bijdrage leveren. Een kleine dertig participanten telt de stichting nu, variërend van een vijftal omliggende gemeenten, het havenschap Zeeland Seaports tot grote en kleine lokale ondernemingen en re creatieve platforms. De grootste bijdrage aan de opzet van een renderend ZCP komt van de drie initiatiefnemers zelf. Zo'n vijf ton is tot nu toe aan de realisatie van het project opgegaan. SPARKLING HOLLAND Ooit symbolische nachtmerries gehad in de trant van zin kende cruiseschepen of cruiseschepen met joelende pas sagiers aan dek die Zeeland gezellig voorbij varen? Leuk bedacht die cruise port maar toch net iets te ambitieus allemaal? Vaarwel ZCP? 'Ik raak niet zo snel het overzicht kwijt hoor, ben niet zo snel zenuwachtig te krijgen. Als het fout gaat, dan schud ik m'n kop en ga weer verder. Ik hou er nu eenmaal van nieuwe dingen vooruit te trekken. Alles wat ik doe met STT is ongebruikelijk. Zolang ze maar tegen me roepen: "dat gaat nooit lukken", ga ik het juist proberen.' Niet dat hij ernstige twijfels heeft over de kans van slagen, maar de komst van de 'ms Amadea' bijna een jaar gele den, deed de ondernemer toch goed. 'Een fantastisch mo ment. Je ziet je droom voor je neus werkelijkheid worden.' De aankomst van dat eerste zeecruiseschip ging overigens niet onopgemerkt voorbij. Het moest natuurlijk een feestje worden. Aan boord organiseerde ZCP een feestelijke 'Plaque Key'- ceremonie waarbij de Zeeuwse gedepu teerde Harry van Waveren en wethouder Mart de Bruijne van de gemeente Borsele twee schildjes hebben uitgere kt namens respectievelijk de Provincie Zeeland en die ge meente. Er was extra vermaak aan wal voor de passagiers. Passagiers die het naar hun zin hadden en een tevreden kapitein. Ja, wat Nelis betreft was het een geslaagde dag. Maar nee, niet elke lokale overheid is overtuigd van het slagen van ZCP, gaat hij verder. Dat hoeft ook niet trou wens. Vijf van de dertien Zeeuwse gemeenten zijn lid van de stichting Zeeland Cruise Port. Die zien het Zeeuws be lang. 'Andere geloven wel dat de provincie veel te bieden heeft maar denken dat we cruise port niet tot een succes kunnen maken.' 'Wat we wel graag willen, en daar is echt goede samen werking op regionaal niveau voor nodig, is een één-lo ketfunctie voor voornamelijk de binnenvaartcruises. Wart vergeet niet, die vormen een belangrijk aandeel binnen ZCP. Het gaat echt niet alleen om grote zeecruiseschepen. De grootste klacht van touroperators en rederijen behelst de diverse tarieven van de havens hier en het feit dat ze niet weten waar ze informatie vandaan moeten halen. 'Het is wel een rommeltje in Zeeland. We gaan maar door naar Antwerpen, hoor je dan. En dat is natuurlijk niet de bedoeling.' Als voorbeeld van een gemeente die goed meewerkt, noemt hij Middelburg: 'Daar is in 2009 wal- stroom in gebruik gesteld, speciaal voor de riviercruisers. Terneuzen werkt daar nu ook naartoe.' Nu even terug naar die ongebruikelijke manier van zaken doen. De manier waarop ZCP destijds is opgestart, is toch op z'n minst ongebruikelijk te noemen, draag ik aan. Er was geen kade beschikbaar, geen enkel contract met een rederij, zelfs geen duidelijke belangstelling en geen vergunning voor wat dan ook? Nelis gaat er eens voor staan. Stoel aan de kant, armen over elkaar, gepositioneerd tegen een vensterbank: 'Ja dat TZ1

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeelanddoc. | 2010 | | pagina 36