Zeeland Cruise Port
üp regionaal niveau
Verder heeft ZCP een flink aantal regionale partijen voor
de stichting weten te winnen, die naast kennis en voor
zieningen, elk een financiële bijdrage leveren. Een kleine
dertig participanten telt de stichting nu, variërend van een
vijftal omliggende gemeenten, het havenschap Zeeland
Seaports tot grote en kleine lokale ondernemingen en re
creatieve platforms. De grootste bijdrage aan de opzet van
een renderend ZCP komt van de drie initiatiefnemers zelf.
Zo'n vijf ton is tot nu toe aan de realisatie van het project
opgegaan.
SPARKLING HOLLAND
Ooit symbolische nachtmerries gehad in de trant van zin
kende cruiseschepen of cruiseschepen met joelende pas
sagiers aan dek die Zeeland gezellig voorbij varen? Leuk
bedacht die cruise port maar toch net iets te ambitieus
allemaal? Vaarwel ZCP? 'Ik raak niet zo snel het overzicht
kwijt hoor, ben niet zo snel zenuwachtig te krijgen. Als
het fout gaat, dan schud ik m'n kop en ga weer verder. Ik
hou er nu eenmaal van nieuwe dingen vooruit te trekken.
Alles wat ik doe met STT is ongebruikelijk. Zolang ze maar
tegen me roepen: "dat gaat nooit lukken", ga ik het juist
proberen.'
Niet dat hij ernstige twijfels heeft over de kans van slagen,
maar de komst van de 'ms Amadea' bijna een jaar gele
den, deed de ondernemer toch goed. 'Een fantastisch mo
ment. Je ziet je droom voor je neus werkelijkheid worden.'
De aankomst van dat eerste zeecruiseschip ging overigens
niet onopgemerkt voorbij. Het moest natuurlijk een feestje
worden. Aan boord organiseerde ZCP een feestelijke
'Plaque Key'- ceremonie waarbij de Zeeuwse gedepu
teerde Harry van Waveren en wethouder Mart de Bruijne
van de gemeente Borsele twee schildjes hebben uitgere kt
namens respectievelijk de Provincie Zeeland en die ge
meente. Er was extra vermaak aan wal voor de passagiers.
Passagiers die het naar hun zin hadden en een tevreden
kapitein. Ja, wat Nelis betreft was het een geslaagde dag.
Maar nee, niet elke lokale overheid is overtuigd van het
slagen van ZCP, gaat hij verder. Dat hoeft ook niet trou
wens. Vijf van de dertien Zeeuwse gemeenten zijn lid van
de stichting Zeeland Cruise Port. Die zien het Zeeuws be
lang. 'Andere geloven wel dat de provincie veel te bieden
heeft maar denken dat we cruise port niet tot een succes
kunnen maken.'
'Wat we wel graag willen, en daar is echt goede samen
werking op regionaal niveau voor nodig, is een één-lo
ketfunctie voor voornamelijk de binnenvaartcruises. Wart
vergeet niet, die vormen een belangrijk aandeel binnen
ZCP. Het gaat echt niet alleen om grote zeecruiseschepen.
De grootste klacht van touroperators en rederijen behelst
de diverse tarieven van de havens hier en het feit dat ze
niet weten waar ze informatie vandaan moeten halen.
'Het is wel een rommeltje in Zeeland. We gaan maar door
naar Antwerpen, hoor je dan. En dat is natuurlijk niet de
bedoeling.' Als voorbeeld van een gemeente die goed
meewerkt, noemt hij Middelburg: 'Daar is in 2009 wal-
stroom in gebruik gesteld, speciaal voor de riviercruisers.
Terneuzen werkt daar nu ook naartoe.'
Nu even terug naar die ongebruikelijke manier van zaken
doen. De manier waarop ZCP destijds is opgestart, is toch
op z'n minst ongebruikelijk te noemen, draag ik aan. Er
was geen kade beschikbaar, geen enkel contract met
een rederij, zelfs geen duidelijke belangstelling en geen
vergunning voor wat dan ook?
Nelis gaat er eens voor staan. Stoel aan de kant, armen
over elkaar, gepositioneerd tegen een vensterbank: 'Ja dat
TZ1