Plannen terminalgebouw terminalgebouw geen turn-around cruises', concludeert Alex Nelis. Het plan voor de terminal ligt er al. Onder de noemer 'Goede samenwerking voor een sterk project' hebben ZCP, Mondriaan Vastgoed Ontwikkeling bv, Inchcape Ship ping Services, en adviseur Youssif Hamzaoui, de krachten gebundeld in 'Mondriaan Cruiseterminal Ontwikkeling Zeeland cv' (MCOZ). MCOZ heeft, kun je rustig zeg gen, een enorm, futuristisch aandoend terminalgebouw gepland pal aan de beoogde cruisekade. Een gebouw dat als een soort slang langs de cruisekade, deels achter Finsa doorloopt. Het pand moet gefaseerd worden gebouwd om uiteindelijk uit te kunnen groeien tot een ruimte van zo'n vijftigduizend vierkante meter, verdeeld over vijf etages. De verschillende voorzieningen moeten de zaak rendabel maken. Naast vanzelfsprekend een terminalhal, is er bijvoorbeeld voorzien in een congrescentrum, hotel, sportcentrum, verschillende horecagelegenheden, winkels en kantoorruimtes. 'Verder gaat het Vlissings maritiem onderwijs in het gebouw huizen. De intentie hiervoor is al getekend. Tevens zijn er al bepaalde bedrijven die hun intenties om te huren kenbaar hebben gemaakt', vertelt Nelis. Bouwbedrijf Bam zou de terminal moeten gaan bou wen. Totale kosten: 70 miljoen euro, waarvan het grootste deel voor rekening van Mondriaan Vastgoed Ontwikkeling bv moet komen en een kleiner deel uit de eigen porte monnee van ZCP. Aangezien de terminalhal op de eerste etage van essentieel belang is wil ZCP richting toekomst kunnen varen. Het streven is die in 2014 klaar te hebben, vertelt hij erbij. Maar belangrijkste speerpunt is voorlopig de realisatie van een cruisekade. 'Ik doe niks voordat er een kade ligt. Is dat binnen twee jaar niet het geval, dan is het einde oefening en heeft Zeeland een gigantische kans gemist', zegt de rasondernemer onomwonden. Enthousiast en optimistisch als hij is over ZCP, wil Nelis over dat scenario voorlopig niet nadenken. Hij heeft vertrouwen in de toekomst. Begin dit jaar heeft de ZCP een totaaloverzicht ingeleverd bij de gemeente Vlissingen, de provincie Zeeland en het haven bedrijf Zeeland Seaports. Met een beetje goede wil zou het over een paar maanden voor ons mogelijk moeten zijn om de benodigde grond te kunnen verwerven, hoopt hij. Nelis laat nog even het lijstje met rederijen zien die dit jaar boekingen voor Zeeland hebben opstaan: Holland America Line, Phoenix Reisen, Grand Circle Travel en Peter Deilmann Cruises. Belangstellende rederijen: Fred Olsen Cruises, Sea Cloud Cruises, Seabourn en Feenstra rhine line. Waar moet het volgens Nelis eindigen? Hij besluit: 'Zo'n vijfentwintig tot dertig zeecruisers en vijfhonderd riviercruisers, het dubbele van het aantal van nu, jaarlijks naar Zeeland halen. Dat zou mooi zijn.' Fotografie: Limit Fotografie, Zeeland Cruise Port PvH Media

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeelanddoc. | 2010 | | pagina 39