Plannen terminalgebouw
terminalgebouw geen turn-around cruises', concludeert
Alex Nelis.
Het plan voor de terminal ligt er al. Onder de noemer
'Goede samenwerking voor een sterk project' hebben ZCP,
Mondriaan Vastgoed Ontwikkeling bv, Inchcape Ship
ping Services, en adviseur Youssif Hamzaoui, de krachten
gebundeld in 'Mondriaan Cruiseterminal Ontwikkeling
Zeeland cv' (MCOZ). MCOZ heeft, kun je rustig zeg
gen, een enorm, futuristisch aandoend terminalgebouw
gepland pal aan de beoogde cruisekade. Een gebouw dat
als een soort slang langs de cruisekade, deels achter Finsa
doorloopt. Het pand moet gefaseerd worden gebouwd
om uiteindelijk uit te kunnen groeien tot een ruimte van
zo'n vijftigduizend vierkante meter, verdeeld over vijf
etages. De verschillende voorzieningen moeten de zaak
rendabel maken. Naast vanzelfsprekend een terminalhal,
is er bijvoorbeeld voorzien in een congrescentrum, hotel,
sportcentrum, verschillende horecagelegenheden, winkels
en kantoorruimtes. 'Verder gaat het Vlissings maritiem
onderwijs in het gebouw huizen. De intentie hiervoor is
al getekend. Tevens zijn er al bepaalde bedrijven die hun
intenties om te huren kenbaar hebben gemaakt', vertelt
Nelis. Bouwbedrijf Bam zou de terminal moeten gaan bou
wen. Totale kosten: 70 miljoen euro, waarvan het grootste
deel voor rekening van Mondriaan Vastgoed Ontwikkeling
bv moet komen en een kleiner deel uit de eigen porte
monnee van ZCP. Aangezien de terminalhal op de eerste
etage van essentieel belang is wil ZCP richting toekomst
kunnen varen. Het streven is die in 2014 klaar te hebben,
vertelt hij erbij.
Maar belangrijkste speerpunt is voorlopig de realisatie van
een cruisekade. 'Ik doe niks voordat er een kade ligt. Is dat
binnen twee jaar niet het geval, dan is het einde oefening
en heeft Zeeland een gigantische kans gemist', zegt de
rasondernemer onomwonden. Enthousiast en optimistisch
als hij is over ZCP, wil Nelis over dat scenario voorlopig
niet nadenken. Hij heeft vertrouwen in de toekomst. Begin
dit jaar heeft de ZCP een totaaloverzicht ingeleverd bij de
gemeente Vlissingen, de provincie Zeeland en het haven
bedrijf Zeeland Seaports. Met een beetje goede wil zou
het over een paar maanden voor ons mogelijk moeten
zijn om de benodigde grond te kunnen verwerven, hoopt
hij. Nelis laat nog even het lijstje met rederijen zien die
dit jaar boekingen voor Zeeland hebben opstaan: Holland
America Line, Phoenix Reisen, Grand Circle Travel en Peter
Deilmann Cruises. Belangstellende rederijen: Fred Olsen
Cruises, Sea Cloud Cruises, Seabourn en Feenstra rhine
line. Waar moet het volgens Nelis eindigen? Hij besluit:
'Zo'n vijfentwintig tot dertig zeecruisers en vijfhonderd
riviercruisers, het dubbele van het aantal van nu, jaarlijks
naar Zeeland halen. Dat zou mooi zijn.'
Fotografie: Limit Fotografie, Zeeland Cruise Port PvH Media