ongemerkt uit de band springt, net zo gemakkelijk de
discipline laat varen en desnoods vanuit het hotel via de re
genpijp op stap gaat. Als zijn bevlogenheid een bevlieging
is, dan is het een bevlieging die al twee jaar duurt. Jaren
die Hoogerland hebben duidelijk gemaakt dat zijn kansen
op definitieve aansluiting met de wereldtop groter zijn
dan van tal van zijn concurrenten. Het respect is er van zijn
begeleidingsteam tot de supporters op straat. Ze hebben
allemaal een zwak voor de aanvaller, die liever strijdend
ten onder gaat dan linkeballend naast een podiumplaats
grijpt. En ze voelen ook allemaal dat het zijn jaar kan wor
den. Of misschien wel móet worden. Halverwege januari
2010 heeft Hoogerland er al ruim 7000 trainingskilometers
opzitten. Hij is dan 3,5 kilo zwaarder dan tijdens de Ronde
van Lombardije, maar nog altijd kilo's lichter dan vorig jaar
in de vergelijkbare periode.
Lambregts: 'Hij heeft een vetpercentage van rond de acht
procent. Hij is daar constant mee bezig. Hij vertelde me
dat hij, als hij thuiskwam uit Spanje, van plan was een
onderwatervetmeting te laten doen. Dat is nauwkeuriger.
Ja, dat is toch een beetje maniakaal.' L^"
Het is volgens Bennie Lambregts zelfs al geen uitzondering
meer als Johnny tijdens een tochtje van 25 kilometer 'om
los te l ijden' tien keer van zijn fiets stapt om een paar mil
limeter aan de stand van zijn zadel te veranderen.
Nando Liem: 'Dit jaar zijn we nog meer op voedingssup
plementen gaan letten. Vooral in de periode vóór de wed
strijd. In de aanloopfase. Supplementen en vitaminen, daar
praat je over en dan gaat het om het moment van inname.
Ja, dat kun je finetuning noemen.'
Frits Bakker vermoedt dat Hoogerland door anderen op
het spoor gezet is om een winter lang in Spanje te trainen,
'Ik denk dat er iemand geweest is die dat heeft gezegd.
Dat-ie nóg meer moest doen om nog beter te worden.
Misschien Raas wel, wie zal het zeggen. Als je zó aan je
inhoud kunt blijven werken en je hebt de gave om tot
voorbij 250 kilometer mee te kunnen, dan kan hij mis
schien ook wel dat laatste stapje maken. Ik hoop dat hij
op het rechte pad blijft en dit volhoudt, want ja hij is soms
heel kwajongensachtig en naïef.'
Geslepen? Gehaaid? Link? Optimaal gedreven? Of toch
'het mannetje' dat reageert op elke prikkel, alles ziet,
I1