'Zep is een schelp, hel slrand en de rimpeling' Zelfs de Russische televisie was bij de opening. Maar niet alleen dat, de Voetbal Experience is opgenomen in dagarrangementen van allerlei touroperators en wordt door de KNVB als uitstap aanbevolen bij alle betaalde en amateurvoetbalclubs in Nederland.' Hoe dan ook, de wilde plannen uit 2003 werden uiteinde lijk getransformeerd tot een aanvaardbare vorm waarin ze werkelijkheid konden worden. Een onvervalst staaltje wils kracht, samenwerking en ondernemingszin, ook van de politiek. Na jaren van denken, praten en tekenen verrees uit de zware Zeeuwse klei een vooruitstrevend en licht voetig vrijetijdspark. Hoewel op z'n zachtst gezegd niet iedereen even blij is met de gele legoarchitectuur, had het nog bonter gekund. In de oorspronkelijke plannen koos de architect namelijk voor een mix van felle kleuren. 'Maar dat heeft de welstandscommissie weten te temperen', al dus de sussende woorden van voorzitter Oostveen tijdens de raadscommissie 'Ruimte' eind 2009. 'We moeten niet vergeten dat het een vrijetijdspark is, dat wil nu eenmaal de aandacht trekken. En dat lukt zo. Maar een groene waas kan de boel nog wel wat filteren. Door bomen en struiken langs de A58 en de Schroeweg', probeerde hij de gele uitbundigheid te verzachten. Stiekem bekruipt me bij deze vergoelijking een gevoel van teleurstelling. Per slot van rekening komt het ontwerp van architect Maurice Nio niet zomaar uit de lucht vallen. Nio's filosofie was: aansluiting zoeken bij het gezicht van Zeeland, strand en wind. Op www.duurzaamgebouwd.nl vertelt hij fascinerend over zijn beelden bij het Zep: 'Zep is een schelp, het strand en de rimpeling. Het dak is de grote schelp met gebogen vormen of de golfslag van de zee. De gevels symboliseren de rimpeling van het zeewater, de filtering van het licht oil, de schaduwwerking van de golfbrekers op het strand. He- strand zie je terug in het parkeerterrein, met de houten strandpalen die ritme geven. De drie kleuren wandpanelei - rood, oranje en donkergeel - versterken de lichtfiltering. Het witte dak en de zonnige kleuren geven een "zomer ir Zeeland"-gevoel.' Ach, wie weet, misschien blijkt het gele gedrocht straks wel een graag geziene groeibriljant... Als het aan de initiatiefnemers en participanten ligt in elk geval wel. Vol gens projectcoördinator en parkmanager Robin de Waard (RECC) is de hele opzet daar wel op gebaseerd: 'Niet toevallig biedt Zep Middelburg een gewogen combinatie van ondernemingen onder één dak en is het zeven dagen per week open. Hierdoor kent het een vrijwel gelijk over het jaar verdeelde bezoekersstroom. In de zomer zijn ei veel toeristen, in de winter trekken de speelgoedwinkel en elektronicazaak veel bezoek en in luwe tijden lopen er altijd nog de leerlingen en medewerkers van het ROC Zeeland rond. Deze combinatie is uniek en daar komt bij dat het de eerste "elk-weer-vrijetijdsvoorziening" voor de hele familie is in Zeeland.' De prognose van 900.000 bezoekers per jaar is volgens D Waard niet zomaar uit de lucht gegrepen, maar gebasesr op een gedegen milieu-effectrapportage. Met de leer lingen en docenten van het ROC Zeeland meegerekend kunnen waarschijnlijk zelfs 1.350.000 bezoekers geteld worden. Of en wat al die bezoekers gaan besteden, dat is afwach ten. Het bezoek in het startjaar 2009 is eenvoudigweg niet representatief. De factor nieuwsgierigheid speelt een relatief grote rol en nog niet alle voorzieningen waren in bedrijf. Feitelijk gaat het er natuurlijk vooral om dat klanten komen en blijven komen. 'Goede samenwerking cruciaal', aldus De Waard. 'Ik hoor nu al van ondernemer: dat ze tevreden zijn over de onderlinge contacten. Rege - matig organiseren ze gezamenlijke acties.

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeelanddoc. | 2010 | | pagina 60