'De winkels en attracties zijn gericht op try and buy' moeilijk over doen: 'Bijna alle jongelui hebben nu eenmaal een baantje naast hun studie en dus al aardig wat te besteden. En per slot van rekening leiden we ze zelf op tot ondernemer.' Licht grijnzend: 'Waar we wel moeilijk over doen, is als ze te vaak in het Amstelcafé zitten en biertjes drinken.' De leerlingen zijn op hun beurt blij met de winkels op het Zep en met de Kentucky Fried Chicken; over streekproduc ten en gezond gesproken! Meijers spreekt ze regelmatig, de leerlingen: 'Het nieuwe gebouw noemen ze cool, het oude saai en ongezellig; dat was dan ook wel erg grijs. Toen we ze vroegen naar hun wensen voor de nieuw bouw, riep het merendeel onomwonden: "Kleur!"' De projectleider van de ROC-nieuwbouw op het Zep is zelf ook enthousiast over het gebouw: 'Open, kleurrijk, warm, duurzaam. En modern, met digitale schoolborden, com putertafels als leerplek en open lesruimtes in plaats van de traditionele lokalen. Bijkomend gevolg, we moesten wel op zoek naar extreem geluiddempende materialen voor de inrichting.' Het vijf verdiepingen tellende gebouw heeft veel glas en daarmee overal een weids uitzicht op het park en de verre omgeving. 'Zo nu en dan moet ik mezelf ervan weerhouden stil te staan, want ik kan wel uren blijven kijken', glimlacht Meijers enigszins verontschuldigend. Terug naar het begin. Dat de grootse plannen voor het Zep daadwerkelijk gerealiseerd zijn, heeft menigeen waarschijnlijk verbaasd. Want alsof er geen crisis bestond, zagen we gestaag de bouwwerkzaamheden vorderen en het vrijetijdspark vorm krijgen. En of je het nu leuk vond of niet, je kon er niet omheen, vanaf mei 2009 werd met de regelmaat van de klok én met luidruchtig feestgedruis de ene na de andere try buy, drink dine, leisure experience geopend. Deze moderne vorm van vrijetijdsbesteding voorziet in onze behoefte aan compacte ontspanning in ons drukke jachtige leven. Althans, volgens de initiatiefnemers, die zich met deze uitspraak baseren op de jongste consu mententrends: actie, vermaak en gezondheid voor alle leeftijden. Bewust heeft Zep Middelburg daarom gekozen voor elkaar aanvullende voorzieningen of, zoals project coördinator en parkmanager De Waard het zegt: 'Win kelen is vrijetijdsbesteding nummer één in Nederland. De winkels op het gebied van sport, vermaak en vakantie pas sen bij de attracties en andersom. Ze zijn daarmee gericht op het principe van try and buy. Na een bezoek aan Mini Mundi sleuren de kinderen paps en mams mee de Toys XL in.' Oftewel, Zep Middelburg als walhalla van vertier voor de hele familie, van 8 tot 88. Blijkbaar zijn familiebanden so wieso weer in en willen we (weer) meer samen zijn, meer samen doen, meer met elkaar leven. Opmerkelijk is dat dit verschijnsel zich ook laat zien in de huisvesting, in nieuwe concepten met veelzeggende namen als 'multi generatio nal' en 'generatiebestendig' wonen. Over het samengaan van jong en oud, daar weten de directeuren van Mini Mundi alles van. Sven van Rijswijk en Edgar Angelini, die het spits afbeten op het Zep, roepen in koor: 'Mini Mundi is spelen voor alle leeftijden. Groot voelt zich klein aan de voeten van reus Lange Dan, klein voelt zich groot naast miniatuurtoren Lange Jan. Op het terras genieten opa en oma ontspannen van een hapje en een drankje, terwijl vader en moeder foto's maken van de kinderen die zich uitleven in het speelpaleis. En daarmee zijn we een toepasselijk bewoner van het Zep.' Behalve eigenaren van Mini Mundi zijn beide heren tevens exploitant van de Voetbal Experience. Het idee van de interactieve Voetbal Experience ontstond een jaar of acht geleden bij journalistenkwartet Matty Verkamman, Hugo Borst, Johan Derksen en Jaap de Groot in de vorm van een voetbalmuseum. Zij bedachten de inhoud, Bureau DST ontwikkelde het concept. Het woord museum werd

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeelanddoc. | 2010 | | pagina 62