'Zep moet nog helemaal tussen de oren komen' stelt regelmatig recente beelden beschikbaar, zo kunnen we tenminste vers blijven.' Al heb je helemaal niks met het spelletje, dan nog is op zijn minst de psychologie van het fenomeen een beschou wing waard. In de gauwigheid noem ik onze collectieve gekte bij Nederland-Duitsland, de idolate verering van onze voetbalhelden en zeg nou zelf, wie geeft het niet een kick om komend uit de catacomben op het voetbalveld te worden toegejuicht door 50.000 uitzinnige fans? One moment of fame, al direct na binnenkomst maak je 't mee, het doet je meteen de forse entreeprijs vergeten. ken (red. december 2009). Datzelfde geldt voor de nog beschikbare winkelruimte (1500 m2). Ook hiervoor zijn geïnteresseerden, maar de winkels moe ten natuurlijk wel in de formule passen.' Evenzo verrassend is wel dat met de veronderstelling dat voetbal een mannending is, onverbiddelijk wordt afgere kend. Speciaal voor de dames is er een heuse ladieslounge met voetbalmode, voetbalroddels en voetbalhaar! Ik trek voorzichtig een luikje open, alsof ik in een peepshow zit... Eerlijk gezegd voel ik me een beetje ongemakkelijk, alsof ik me schaam voor dit voyeurisme. Was ik samen met vriendinnen geweest, dan had ik geheid een gierende lachbui gekregen. Van de Voetbal Experience wordt veel verwacht. De reclamefolder van de attractie zegt niet ten onrechte dat 'voetbal voor miljoenen mensen ter wereld de belangrijk ste bijzaak in het leven is'. De prognose van 200.000 be zoekers per jaar lijkt daarmee aannemelijk; en het enorme succes van de eerste weken na de aftrap, belooft nog veel meer. Wordt de Voetbal Experience dan dé publiekstrekker van het Zep? De meeste ondernemers hopen het en verwachten het ook. Toch noemt een aantal ook het ROC Zeeland als belangrijke pijler, met dagelijks 1100 van de 1800 leerlin gen op het Zep. Een andere gegadigde is misschien wel de music hall, al wacht die nog altijd op een exploitant. Durven ondernemers dit grote muziekavontuur - con certzaal, theater, evenementenhal en megadisco met een capaciteit van 1000 zit- of 2000 staplaatsen - eigenlijk wel aan in deze tijden van financiële onzekerheid, nota bene in een kleinschalige markt als Zeeland? Projectcoördinator De Waard heeft er alle vertrouwen in: 'We zijn in gesprek met een exploitant, maar ik kan de naam nog niet bekendma- Toys XL kon niet wachten tot de Voetbal Experience van start ging, zo benadrukt een gespannen bedrijfsleider Strijdonk. Hij forceert iets van een glimlach en legt uit: 'Kort na de start van Mini Mundi gingen wij als één van de eerste winkels open. In het begin was er een hype, mensen waren nieuwsgierig. Maar toen het nieuwtje eraf was, kwamen we in een luwte en die duurde lang. De op leving kwam pas in december, met Sinterklaas, de Voe .ba Experience die openging en Kerst.' Strijdonk vraagt zich serieus af wat het gaat worden: 'De locatie is prima, het aanbod gevarieerd en de groenvoorziening wordt geluk kig ook steeds aantrekkelijker. Natuurlijk, sterke troef is het gratis parkeren. Toch weten we pas echt hoe het gaat lopen wanneer alles af en een poos in gebruik is.' Soms hebben dingen bovendien hun eigen dynamiek en dat maakt Strijdonk onzeker: 'De financiële crisis, wat zijn de naweeën ervan? Verandert ons koopgedrag en ons bestedingspatroon en zo ja, hoe?' De zorgen van Strijdonk zijn niet onterecht, want de eerste Zep-deelnemer blijkt al te zijn gesneuveld. De winkel van sport- en vrijetijdsmodezaak The Unit, voorheen Hebu Sport, is donker en leeg. Telefonisch is de firma evenmin bereikbaar en ook de website is al uit de lucht. Parkmanager De Waard wil er niet meer over kwijt dan een schamel 'we zijn met ze in gesprek', wat vreemd is over een winkel die krap een halfjaar na de opening alweer ontruimd is. Het eerste gat lijkt dus gevallen. Blijk baar kon niet elke onderneming de lange magere aanloop

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeelanddoc. | 2010 | | pagina 66