Hard en soft Wie is mijn klanf? Zeew. e uit Vlissingen die er duidelijk plezier in heeft. Ze beeegt soepel, heeft charisma en dartelt over de looppi nk. Dat zij uiteindelijk wint - ondanks haar kleine borstei - verbaast ons niet. De wi tares krijgt een exclusieve fotoshoot in de Pabo- catalcgus aangeboden, plus een luxe trip naar het altijd zonm Tenerife, voor twee personen. Wie op de tweede plaats ndigt, krijgt een weekendje Parijs. De derde prijs is een c que van 250 euro, te besteden bij Pabo. We ge n voor de finale weg. We zijn het wachten tussen de ac door moe. Bij de garderobe krijgen we ieder een plast!, asje mee. Thuis blijkt er een aantal speeltjes in te zitten n natuurlijk de catalogus. Leuk idee. Toch voelde het w knullig toen ik naar de auto terugliep, op hoge hakkei in een mooie jurk, met een plastic tas met Pabo erop Van een winkel voor zaken die het daglicht niet kunnen verdragen, wil Pabo spullen verkopen voor alle momenten van de dag. Een breed assortiment van huishoudtextiel (satijnen lakens bijvoorbeeld) tot gadgets als ontbijtbordjes waarop je een lieve boodschap kunt krijten. En zelfs televi sietoestellen met ingebouwde dvd-spelers zijn nu via Pabo te koop. Met die nieuwe lifestyle-producten hoopt Pabo vooral jonge mensen aan zich te binden. Binnen die gelijkgeschakelde formule maakt Pabo onder scheid tussen het harde segment en de softe doelgroep. Want de softe doelgroep schrikt nu soms van de afbeel dingen die achter in de catalogus staan. En andersom zit de harde kern niet te wachten op roze lingerie. De segmenten zijn duidelijk omschreven. Soft: presentaties met een erotische tic. Bijvoorbeeld een advertentie voor kousen, waarbij de modellen blote billen hebben. 'Het is allemaal heel vriendelijk, mooi, maar geeft geen aanstoot', verklaart Jan Boddaert de benadering. Suggestie is belang rijk. De oogopslag van het model speelt daarbij een rol. Het moet romantisch zijn, natuurlijk, erotisch. De voorbeel den die Jan laat zien, zijn huiselijk met een knipoog. Ook de borstomvang van het model doet ertoe. 'Normaal gesproken kiezen we voor gevulde borsten, omdat zowel mannen als vrouwen dat mooier vinden. Mannen vinden dat opwindend en vrouwen denken: zo zou ik er ook uit willen zien.' Het harde segment heeft een Gothic-sfeer. Lak, leer en latex. Veel zwart, een meer grimmige sfeer, directer taal gebruik. Kinky, veel bloot, spannend. Meteen duidelijke verwijzing naar actie, handeling (SM bijvoorbeeld). Pabo doet constant onderzoek naar het gedrag van de klant. Ze weten vrijwel per klant wat er is geïnvesteerd en wat er is verdiend. Een nieuwe klant kost veel geld aan marketing. Het is de kunst de klant vast te houden, want dan komt het omslagpunt.

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeelanddoc. | 2010 | | pagina 75