'...we willen af van hef imago van pornobedrijf...' Trofs op hun werk Jan Boddaert: 'Het is een constant proces, waarbij nieuwe producten worden getest, waarop de assortimentssamen stelling wordt aangepast. Klantspecifiek versturen we flyers of e-mails om juist die klant attent te maken op een product waarvan wij denken dat hij dat interessant zal vinden. Het hele systeem - de opbouw, de manier van werken, de uitstraling - hebben we strak in de hand. De opmaak werkt met vaste templates. De hele formule is door en door getest. Steeds passen we hem een beetje aan op basis van analyses en definities voor wat betreft de harde en softe klanten. Wij gaan niet over één nacht ijs. De formule is Europees hetzelfde, maar de naam Pabo hebben we niet losgelaten. In het Oostblok heten we Beate Uhse, in het midden van Europa Pabo en in Frankrijk en Spanje Adam and Eve.' Bij de start van het bedrijf lag er nog een taboe op de seks- branche. Nu is dat veranderd, mede door programma's als Spuiten en slikken (BNN) of boeken als Stout van Heieen van Royen en Marlies Dekkers. En toch: kunnen medewer kers van Pabo nu openhartig zeggen waar ze werken? Jan: 'Vertellen datje in de seksbranche werkt, klinkt nog steeds anders dan als je bijvoorbeeld vertelt datje in de haven werkt. En toch: tegenwoordig hebben we geen problemen meer om nieuwe mensen te krijgen. Dat is wel eens anders geweest. Ik wil wel bereiken dat medewerkers zich niet meer hoeven te schamen dat ze bij Pabo werken. Dat ze trots zijn op hun werk.' Fotografie: Duo Foto en Pabo 1 -.XI

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeelanddoc. | 2010 | | pagina 76