Voc rjaar 2009: hef museum gaaf bijna open Heel veel jonge bezoekers De Tentoonstelling gaat over wat er gebeurd is in 1953. Veel beelden, geluidsfragmenten en voorwerpen uit die tijd. Een teruggevonden boekje of een koffiemolen krij gen een dramatische lading omdat ze door het water uit hun context zijn gehaald. Ze getuigen van leed en verdriet, van angst en ontheemdheid. Veel aandacht is er ook voor de wederopbouw. Fascinerend. Het rijshout, de bulldozer, het zandtreintje. De caissons zijn zelfs groot genoeg voor de grote machines. En dan rijst natuurlijk de vraag: hoe gaat het tegenwoor dig? Wat moeten we doen als er zich onverhoopt weer een overstroming voordoet? Een groot deel van Nederland ligt immers onder de zeespiegel. Ook daar is aan gedacht. In caisson nummer vier, het laatste stuk van de tentoon stelling, worden verschillende scenario's en oplossingen getoond. Het is een frisse, maar zonnige ochtend in het prille voor jaar. ben vroeg, een uur voordat het museum de deuren openg maar er staat al een groep klaar. Binnen zijn vrijwil ligers bezig, een beetje onwennig met de nieuwe koffie machine, de kassa en andere veranderde details. Ik heb een a rspraak met Jaap Schoof, sinds januari de directeur van het grote Watersnoodmuseum. Tijdens ons gesprek wordt hij om de haverklap aangesproken door mensen die iets willen weten of opmerken. Er zijn wel tachtig vrijwilligers actief om het geheel te runnen. De directeur is tege kertijd organisator en een manusje-van-alles. Hij blijft rustlij en neemt alles met een glimlach. 'Dat heb ik al snel geleerd. Boos worden op iets waar niets meer aan te doen valt, oelpt niet.' De naderende opening brengt toch wat spanning mee. Een week na onze eerste ontmoeting zal premier Jan Pete Balkenende het nieuwe museum officieel openen. Tenminste, dat is afgesproken en dat hopen ook alle medewerkers. De Koreaanse premier Han komt ook. Dat is niet alleen een eer, maar 'dat maakt het ook waarschijnlij ker dat de afspraak met de premier niet wordt afgezegd', merkt de praktische directeur op. Er moet nog veel gebeu ren voordat het hoog bezoek ontvangen kan wordenTWe lopen rond en ondanks alle vriendelijkheid ergert het Jaap Schoof dat er niet verder gewerkt wordt aan de inrichting. 'Is het nou omdat het zaterdag is, dat alles stil ligt?' mop pert hij. Even later blijkt dat het allemaal wel meevalt. Ach ter de schermen gebeurt er wel degelijk van alles. Wie zou er niet gespannen worden van zo'n belangrijke opening met hoog bezoek? De directeur heeft weinig rust maar kan het niet laten me de namenrivier te tonen. Dit kunstwerk heeft veel publici teit gekregen en hij verwacht dat het mij ook wel wat zal doen. Hij heeft gelijk, ik krijg er kippenvel van. De namen die weg lijken te drijven, ontroeren. Het is wreed dat er een eind is gekomen aan zoveel levens in een kolkende zee, maar troostrijk dat de namen hier staan en verder drij ven op de voortglijdende rivier van namen. Wanneer je een naam noemt, hoor je het levensverhaal van die persoon. Zo ontsnappen de verdronkenen aan de vergetelheid. In de eerste opzet van het museum is er heel terughou dend omgegaan met het gebruik van de namen van slachtoffers. In de nieuwe opzet juist niet, er zijn - per gemeente - de namen van slachtoffers weergegeven. 'Die terughoudendheid was betracht om familieleden van over ledenen niet te confronteren. Uiteindelijk bleek echter dat mensen juist op zoek gingen naar de namen van overleden geliefden en teleurgesteld waren, wanneer ze die niet vonden. Ik vond het zelf ook niet prettig dat ik mijn oma en tante die zijn omgekomen tijdens de Ramp niet terug kon vinden', legt Jaap Schoof uit. Overlevenden die in het museum op bezoek komen, waren ten tijde van de Ramp nog kind. Misschien dat de verhalen in het museum juist daarom veel kinderen aanspreken. Kinderen tot twaalf jaar komen vaak in klassenverband, maar ook met familie mee. Opa's en oma's vertellen over wat ze hebben meegemaakt. Elk jaar is er wel een project voor kinderen.

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeelanddoc. | 2010 | | pagina 89