I L~r Najaar 2009 DE KOLKENDEVZEE December 20Q9 an De sombere tekeningen trachten enigszins objectief de situatie te schetsen, maar vooral in de gedichten wordt duidelijk dat de Ramp de schrijver aangrijpt. Daar kan ik iets mee. Meer dan met de eindeloze stroom informatie op internet. De film De Storm die in 2009 uitkwam, lokte veel men sen naar de bioscoop. Opnamen mochten op een aantal plaatsen in Zeeland niet gemaakt worden omdat dat te emotioneel was. De ondergelopen polders zijn in Vlaande ren opgenomen. Het is een drama over liefde, wanhoop en water, veel water. De Ramp van 1953 komt volop voor het voetlicht. De kritieken zijn wisselend. Veel mensen vinden het storend dat er geen Zeeuws gesproken wordt, maar Vlaams. De film boeit me van het begin tot aan het eind. Het is een film, geen documentaire.Tijdens de film denk ik eraan hoe koud het was en dat mensen 's nachts door het water werden overvallen, dus nog in pyjama of ondergoed zijn wanneer ze moeten vluchten. Op sommige momenten voel ik tranen, niet speciaal om het leed van de jonge vrouw om wie het gaat, meer om het collectieve leed. Relaties die niet meer te herstellen zijn, het belang van familie. Ik voel ook boosheid. Gods geest zweeft voortdurend over het water. Mensen gebruiken hun God om de Ramp te verklaren, om te oordelen, om te berusten in hun verdriet en rampspoed. Een enkeling vindt echt troost in zijn geloof. En natuurlijk ook een glimlach. Het meisje dat een moer krijgt als verlovingsring. De betref fende moer werd in de jaren vijftig nog niet gemaakt, het gaat echter om het gebaar. Na het zien van wat er allemaal mis kan gaan, zou je je het liefst willen verschansen achter een hoge dijk of in de bergen gaan wonen. Wat moeten we doen om rampen zoals deze te voorkomen? Het lijkt in de wereld wel alsof er meer zijn dan ooit. Is er wel iets tegen te doen? De expositie in het museum laat wel alternatieven zien: waterkeringen, andere dijken, andere manieren van kust verdediging. Toch bekruipt me enige twijfel. Het geweld van het water tijdens de tsunami in Zuidoost-Azië, de ellende die de orkaan Katrina veroorzaakte. De openheid I wordt groter, toch gelooft niemand dat het zomaar fout I kan gaan. Waarom zouden we? En als het fout gaat, is he dan beheersbaar? Het museum is vooral positief. Wat goed is gegaan, dc successen, de moed, de bereidwilligheid, dat alles wordt getoond. Menselijk falen, laksheid of gebrek aan daad kracht, zoals Kees Slager aantoont in zijn boek, komen niet aan de orde. •m ■&olkènde zee Veep; mensen mee gesleurd Veel dieren verdronken Veermensen levens Hulp komt Opgang Mensen gered De kolkende zee Zakt te rug® Gemaakt dooi Anne Maliepaard Leeftijd i I JAAR School CBS De Bron OUDE -TONGf. scrr.i .J Een koude winterdag. Sinterklaas. Het museum is nu a leen 's middags open. Het is de eerste keer dat het rustig is. Het handjevol mensen in het enorme gebouw valt nau welijks op. Ik wil de informatie van de laatste caisson goed bekijken. De oplossingen voor de steeds hoger wordende zeespiegel en de daarmee gepaard gaande problemen, zoals overstromingen. Er zijn interessante dingen te zien, dijken van glas, waarin geleefd kan worden, natuurlijke dijken, waarbij schelpdieren ervoor zorgen dat de dijken stevig worden en aangroeien als een soort rif.

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeelanddoc. | 2010 | | pagina 92