JO DEN HERDER waren bijbelkringen en kerkdiensten, waarbij geen onderscheid naar kerkelijke groepering of denominatie werd gemaakt. Dat er na de oorlog nog zo'n lange weg met veel mislukkingen op het gebied van een kerkelijk oecumenische beleving zou komen, was onder die oorlogsomstandigheden in den vreemde eigenlijk ondenkbaar. Nog ondenkbaarder was het dat het in het laatste oorlogsjaar in het vaderland zelfs tot een scheuring binnen de Gereformeerde Kerk zou komen, waarbij een "synodale" en een "vrijgemaakte" variant het toch al grote scala aan gerefor meerde gezindten zou uitbreiden. Toen Jo, een jaar lang verstoken van brieven uit het vaderland, er bij zijn terugkeer van hoorde, wilde hij eigenlijk zijn kont tegen de krib gooien. Wat een verschil vormden bijvoorbeeld - afgezien van de dogmatische en kerkrech telijke zaken - de ruzies en processen om het gebruik van kerkge bouwen met de solidair oecumenische gemeenschap in Obern- dorf. Historisch is inmiddels de vinnige strijd om de kerkelijke goederen, het kerkgebouw, de pastorie en de kerkelijke gelden in Vrouwenpolder, waar jaren later, in 1951, een rechterlijke uit spraak in hoger beroep aan te pas moest komen. Een voor niet in het gereformeerde kerkrecht gespecialiseerden onbegrijpelijke uit spraak! Brieven van De Wit l®/e Evangelische Kirche van Oberndorf stelde aanvankelijk haar consistorie ter beschikking. Daar werd gepreekt, daar werden pre ken gelezen, daar werd vooral informatie uitgewisseld. Brieven van het thuisfront werden gespeld. Ze werden als het ware van voren naar achteren en van achteren naar voren gelezen om de dubbele bodems en signalen te begrijpen. Vooral de brieven die kerkredacteur van het dagblad De Rotterdammer, D. de Wit, schreef, herinnert Jo zich vanwege de meesterlijke manier om in ogenschijnlijk nietszeggende zinnen en verhalen boodschappen te verbergen. De Wit was een keer, in 1931, tijdens een zomerva kantie pensiongast geweest bij de Den Herders in Serooskerke. Het contact bleef daarna gehandhaafd. Jo heeft in Oberndorf meerdere brieven van hem ontvangen. Brieven van acht, negen of tien kantjes. De Duitse censuur kon er geen verboden informatie in ontdekken. Maar uit brieven van verschillende afzenders ont stond een ander beeld van de situatie in Nederland dan dat van de locale pers, de Schwarzwalder Bote. De bijbelkringen waren uitgelezen bijeenkomsten om de brieven naast elkaar te leggen, 119

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeelandboek / Zeeuws jaarboek | 1997 | | pagina 121