DE STER VAN WALCHEREN Man Ray. Op zestienjarige leeftijd werd hij diens leerling. Hij zag de ganse beau monde langs komen in het atelier. Een jaar later debuteerde Storm als exposant. Het jongetje dat op schoot had gezeten bij Sylvia Beach en een wel zeer lange neus had getrokken naar Gertrude Stein en haar Alice B. Toklas, was op weg om deel van The Scene te worden. Zijn vader hield danig rekening met die ontwikkeling; architect Wieger Bruin kreeg opdracht het huis te Valkenisse van een donker kamertje te voorzien. In Zeeland werkte hij vooral op de terreinen van De Schelde aan industriële fotografie.20 In het Verzameld Werk van Nijhoff zijn - behalve 'de straatweg van Sas naar Sluis' in De Geschiedenis van den Soldaat - weinig Zeeuwse vindplaatsen. De Blauwe Regen en het tuimelraam uit 'Impasse' vinden hun lokatie in Valkenisse, evenals - overduide lijk - het gedicht 'Het Huis'. Soms trekt Nijhoff zich terug in Zeeland ter oriëntatie of ter verkrijging van 'definitieve versies'. We vinden daarvan de aankondigingen in zijn slechts zeer ten dele bewaard gebleven correspondentie. De inleidende motivatie bij de cyclus Voor Dag en Dauw is getekend 'Biggekerke,l Sept. 1936' en gericht aan Johan Huizinga, die enkele kilometers verder op Toornvliedt verbleef. Marlow Moss, Model in wood for con struction in wood, colour, and aluminium (1956), naar ontwerp uitgevoerd door de timmerman Joost Goedbloed te Bigge- kerke. (Studio St. Ives, Cornwall). 147

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeelandboek / Zeeuws jaarboek | 1997 | | pagina 149