DE STER VAN WALCHEREN
Man Ray. Op zestienjarige leeftijd werd hij diens leerling. Hij zag
de ganse beau monde langs komen in het atelier. Een jaar later
debuteerde Storm als exposant. Het jongetje dat op schoot had
gezeten bij Sylvia Beach en een wel zeer lange neus had getrokken
naar Gertrude Stein en haar Alice B. Toklas, was op weg om deel
van The Scene te worden. Zijn vader hield danig rekening met
die ontwikkeling; architect Wieger Bruin kreeg opdracht het huis
te Valkenisse van een donker kamertje te voorzien. In Zeeland
werkte hij vooral op de terreinen van De Schelde aan industriële
fotografie.20
In het Verzameld Werk van Nijhoff zijn - behalve 'de straatweg
van Sas naar Sluis' in De Geschiedenis van den Soldaat - weinig
Zeeuwse vindplaatsen. De Blauwe Regen en het tuimelraam uit
'Impasse' vinden hun lokatie in Valkenisse, evenals - overduide
lijk - het gedicht 'Het Huis'. Soms trekt Nijhoff zich terug in
Zeeland ter oriëntatie of ter verkrijging van 'definitieve versies'.
We vinden daarvan de aankondigingen in zijn slechts zeer ten
dele bewaard gebleven correspondentie. De inleidende motivatie
bij de cyclus Voor Dag en Dauw is getekend 'Biggekerke,l Sept.
1936' en gericht aan Johan Huizinga, die enkele kilometers verder
op Toornvliedt verbleef.
Marlow Moss, Model
in wood for con
struction in wood,
colour, and aluminium
(1956), naar ontwerp
uitgevoerd door de
timmerman Joost
Goedbloed te Bigge-
kerke. (Studio St. Ives,
Cornwall).
147