ARMOEDE IS AlTIJD SCHILDERACHTIG
Laatste portret van
molenmaker Klaas.
Achterhoek
molen bleef niet in de familie. Klaas 'verkocht' het product
aan de huisarts, die in ruste ging in de Achterhoek. Een jaar of
tien geleden werd de achterneef van Klaas opgebeld door een
dame uit Goes, die zei de Vereniging 'De Zeeuwse Molen' te ver
tegenwoordigen. Zij bracht de mooie tijding, dat de vereniging
de molen in eigendom had verworven en dat die permanent in
de kerk te Veere zou worden tentoongesteld. Sedertdien gaat de
achterneef elk jaar in de kerk kijken en heeft daar al menig inte
ressants waargenomen, zoals de Slinger van Foucault, maar tot
op heden geen molen van oom Klaas.
Begin jaren zestig kwam de achterneef nog eens op bezoek bij de
familie op de Segeerssingel. Het bellen aan de deur werd beant
woord door een schril gefluit op een voetbalscheidsrechtersfluit,
waarna het gekliklak van schoenen in de gang hoorbaar werd.
Tante Maatje deed open en loodste het bezoek regelrecht naar de
huiskamer. In een lang slaaphemd, zijn korte beentjes ternauwer
nood zichtbaar, zat Klaas daar op de rand van de bedstee. Hij zat
er als een boze skinhead. Om zijn hals had hij de fluit. Hij blies
alarm als er iemand aan de deur was om de overige gezinsleden,
die hardhorend of bijna doof waren, te waarschuwen. De schrille
fluit drong gelukkig tot in het achterhuis door. Het is niet geheel
zeker, of hij zijn bezoek herkende. Het was het begin van het
einde. De kaarsen van de De Troijes van de Segeerssingel gingen
langzaam uit. Met hen werden ook de sporen van de oude bewo
ning, een rij schilderachtige
volkswoningen, uitgewist.
Armoede is altijd schilderach
tig. Voor restauratie kwamen ze
niet in aanmerking. Wat er nu
staat is beter en comfortabeler.
Misschien is het over honderd
jaar karakteristiek, hoewel ik
niet weet, welk karakter deze
eclectische, functionele architec
tuur zou kunnen vertegenwoor
digen. Middelburg verkeert in
de bevoorrechte positie, dat
alles aan de andere kant van het
kanaal, achter spoorbaan en sta
tion, eigenlijk niet bestaat, maar
dat is ander verhaal.
170