DE ZAK VAN ZUID -BE ontwerper. Ondanks dat veel erven dezelfde elementen bevatten, ontstaat hierdoor bij iedere boerderij een karakteristiek erf dat inspeelt op gegevens van het landschap en het karakter van de plek. Eindpuntvoorziening n 1995 is nabij het station van de stoomtrein Goes-Borsele te Hoedekenskerke een zogenaamde 'eindpuntvoorziening' gerea liseerd. Dit project past goed in de algemene doelstelling van het WCL om een streekgebonden toeristisch product te ontwikkelen, terwijl eveneens de belevings- en gebruiksmogelijkheden van de natuur en het landschap voor recreanten worden vergroot. De eindpuntvoorziening is vormgegeven als een landschapspark, waarin veel streekeigen elementen zijn verwerkt. Het langgerekte terrein tussen de Waardweg en de spoorbaan is ongeveer zeven hectare groot. Er is op uitgebreide schaal gewerkt met water. Zo is er rond een bestaande hoogstamboomgaard water aange legd, waardoor hij als een eiland in het gebied is komen te liggen. De reiziger met de stoomtrein heeft in Hoedekenskerke enkele uren de tijd om de omgeving te verkennen, alvorens de trein naar Goes terugkeert. Bij de entree van het park is een dijkje ontwor pen. Dit dijkje is als centraal element in het park beplant met knotwilgen. Het dijkje geeft toegang tot de verschillende voorzie ningen die in het park zijn opgenomen. Zo is er een kleine speel- De stoomtram Goes-Borsele is een belangrijke voorziening op dagrecreatief gebied in de Zak van Zuid-Beveland. 18

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeelandboek / Zeeuws jaarboek | 1997 | | pagina 20