Totale projectorganisatie
DE WESTERSCHE LDE TUNNEL
De belangrijkste reden om het initiatief over te nemen van de
Provincie was dat de Rijksoverheid beter in staat is om de finan
ciële risico's te dragen en, anders dan de private financiers, min
der hoge eisen stelt aan het rendement.
De Tweede Kamer heeft dit kabinetsbesluit op 27 juni 1996
bekrachtigd. Een dag later, op 28 juni 1996, heeft de Minister van
Verkeer Waterstaat, namens de NV Westerscheldetunnel - in -
oprichting, een contract gesloten met de Kombinatie Middelplaat
Westerschelde voor het ontwerp, de bouw en het tienjarig onder
houd van de tunnel. Per 15 juli 1996 is het contract in werking
getreden; 80 maanden later - per 15 maart 2003 - moet de oever
verbinding voor het verkeer kunnen worden opengesteld.
Het contract met KMW is gebaseerd op het Design Build con
cept. Dit betekent dat de verantwoordelijkheid voor het ontwerp,
de bouw en het boorproces geheel bij de aannemer ligt, met uit
zondering van schade door extreme risico's als aardbevingen en
dergelijke.
De organisatie
Een belangrijk onderdeel van het kabinetsbesluit is de oprichting
van een Naamloze Vennootschap met als taak de aanleg en
exploitatie van de Westerscheldetunnel. Het Rijk en de Provincie
Zeeland zijn de aandeelhouders. Het Rijk participeert met onge
veer 95% en de Provincie met de resterende circa 5%. Het kapitaal
dat ze beide investeren zal in 30 jaar in de vorm van rente en
De projectorganisatie.
directie
NV-WST
102