DE WESTERSCHELDETUNNE
Het tracé loopt op Zuid-Beveland van noord naar zuid door de
Nieuwe West-Kraaijertpolder, de Borsselepolder en de Ellewouts-
dijkpolder. De weg begint vanaf de N254 (Sloeweg). Waar de
weg de spoorlijn Goes - Vlissingen-Oost kruist komt een spoor
weg-viaduct. Bij de kruising met de Paardegatse Watergang,
een restant van een oude kreek, is een brug ontworpen.
Bij kruisingen met bestaande wegen is soms voor een gelijkvloer
se aansluiting gekozen, soms voor de bouw van een viaduct.
Op Zuid-Beveland is bovendien het tolplein gepland.
Naar de tunnel toe stijgt het tracé naar een hoogte van 6,5 m
NAP om de zogeheten kanteldijk te passeren die rond de
tunneltoerit ligt. Deze kanteldijk beschermt de tunnel tegen over
stromingen van de achterliggende polder. Omgekeerd beschermt
de dijk de polder als de tunnel zou vollopen. Na het kruisen van
de kanteldijk daalt de weg in de tunneltoerit en bereikt hij een
maximale helling van 4,5%; vergelijkbaar met andere tunnels in
Nederland.
Aan de Zeeuws-Vlaamse kant komt de weg, eveneens met een
hellingpercentage van maximaal 4,5%, weer omhoog. Na het
passeren van de kanteldijk, op een hoogte van 6,25 m NAP,
sluit de weg aan op de H.H. Dowweg. Verderop naar het zuiden
zal het tracé onder de spoorlijn Dow-Sluiskil worden geleid; hier
komt een groot spoorwegviaduct te liggen. De toeleidende weg
sluit tenslotte aan op de N61.
105