DE WESTERSCHELDETUNNEL
Het tolplein
Het tolplein komt te liggen op circa vijf kilometer van de tun
nelingang op Zuid-Beveland. Over de inrichting van het tolplein
met bijkomende voorzieningen zijn er op dit moment (medio
1998) nog geen afgeronde ideeën. Wel moeten alle inrichtingsva
rianten voldoen aan een aantal randvoorwaarden qua techniek,
landschap, voorzieningen en milieu.
Voor een goede verkeersafwikkeling moeten (tenminste) drie
tolstraten per rijrichting beschikbaar zijn, waarbij (vooralsnog)
wordt uitgegaan van een verkeersintensiteit van 6000 motorvoer
tuigen per etmaal per rijrichting, met een vrachtwagenpercentage
van 15%. Belangrijk is verder, dat alle verkeer door de tolvoor-
ziening wordt geleid en sluipverkeer wordt voorkomen.
Met betrekking tot het landschap is in opdracht van Rijkswater
staat een landschapsvisie (maart 1997) opgesteld. Daarin staan
randvoorwaarden voor de landschappelijke inpassing van het
totale tracé. Deze gelden ook voor de inpassing van het tolplein.
Zie hiervoor het artikel van Maaike Bos, elders in ZL.
Aan het tolplein is voorts een aantal voorzieningen gekoppeld,
die gedeeltelijk weggebonden zijn. Bij deze voorzieningen kan
(onder andere) gedacht worden aan:
een tolheffingsinrichting
via loketten of elektronisch
busstations
een carpoolplaats
een wegrestaurant
voorzieningen t.b.v. onderhoud
bedrijfswoningen
een benzinestation
een parkeerplaats met fietsenstalling
Er wordt nog nagedacht over andere mogelijkheden en over de
uiteindelijke functie van deze voorzieningen.
Bij milieu-eisen moet gedacht worden aan akoestische effecten en
de relatie met andere ruimtelijke ontwikkelingen in de buurt van
het tolplein.
De komende tijd zal nader aandacht worden besteed aan het
ontwerp van het tolplein.
De tunnel
Het tracégedeelte onder de Westerschelde wordt volledig als
boortunnel uitgevoerd. Het totale tunnelgedeelte bestaat, behalve
106