langsdoorsnede tracé boortunnel DE WESTERSCHELDETUNNEL Voor het boren van de tunnel worden twee speciale tunnelboor machines gebouwd. Het voorste deel van deze machines wordt gevormd door het 'boorschild'. Dit is een stalen cilinder met een graafwiel aan de voorzijde. Dit schild voorkomt dat grond en water de tunnel binnenstromen. De achterzijde van de cilinder is gewoon open. De grond vóór de stalen cilinder van het boorschild wordt stabiel gehouden met een steunvloeistof, bestaande uit een mengsel van water en bentoniet (een kleisubstantie). De druk in de boorkamer aan de voorkant van de tunnelboormachine is iets hoger dan de omringende grond- en waterdruk, waardoor de steunvloeistof in de poriën van de bodem dringt en daar een waterdichte, stabiele laag vormt. Achter de boorkamer kan gewerkt worden onder nor male atmosferische buitenaruk. Het graafwiel aan de voorzijde van de boorkamer draait langzaam rond en vermengt de vrijko mende grond met de steunvloeistof. De met grond vermengde slurry wordt via buisleidingen afgepompt en teruggeleid naar een scheidingsinstallatie op het werkterrein in Terneuzen. Om primai- Geologisch profiel van de tunnelboring. (Illustratie: Visucom, Vorm Visie) Zeeuws Vlaanderen Zuid Beveland dwarsverbindingen h.o.h. 250 m Model van de tunnelboormachine. I. Snijwiel. 2. Luchtbel. 3. Betonietmengsel. 4. Aandrijving. 5. Steenbreker. ó.Voortstuwingscylinder. 7. Decompressiesluis. 8. Staartafdich- ting. 9. Kraan voor segmentenmontage. 10. Transportband voor de tunnelring-elementen. I I. Afvoerpomp. 12. Hijs-kraan voor de tunnelringelementen 13. Schakelkast. 14. Voedings- kabeltrommel. 15. Afvoerleiding. 16. Toevoerleiding. (Illustratie: Herrenkencht GMBH) 108

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeelandboek / Zeeuws jaarboek | 1998 | | pagina 110