langsdoorsnede tracé boortunnel
DE WESTERSCHELDETUNNEL
Voor het boren van de tunnel worden twee speciale tunnelboor
machines gebouwd. Het voorste deel van deze machines wordt
gevormd door het 'boorschild'. Dit is een stalen cilinder met een
graafwiel aan de voorzijde. Dit schild voorkomt dat grond en
water de tunnel binnenstromen. De achterzijde van de cilinder is
gewoon open.
De grond vóór de stalen cilinder van het boorschild wordt stabiel
gehouden met een steunvloeistof, bestaande uit een mengsel van
water en bentoniet (een kleisubstantie). De druk in de boorkamer
aan de voorkant van de tunnelboormachine is iets hoger dan de
omringende grond- en waterdruk, waardoor de steunvloeistof in
de poriën van de bodem dringt en daar een waterdichte, stabiele
laag vormt. Achter de boorkamer kan gewerkt worden onder nor
male atmosferische buitenaruk. Het graafwiel aan de voorzijde
van de boorkamer draait langzaam rond en vermengt de vrijko
mende grond met de steunvloeistof. De met grond vermengde
slurry wordt via buisleidingen afgepompt en teruggeleid naar een
scheidingsinstallatie op het werkterrein in Terneuzen. Om primai-
Geologisch profiel van
de tunnelboring.
(Illustratie: Visucom,
Vorm Visie)
Zeeuws Vlaanderen Zuid Beveland
dwarsverbindingen h.o.h. 250 m
Model van de tunnelboormachine. I. Snijwiel. 2. Luchtbel. 3. Betonietmengsel.
4. Aandrijving. 5. Steenbreker. ó.Voortstuwingscylinder. 7. Decompressiesluis. 8. Staartafdich-
ting. 9. Kraan voor segmentenmontage. 10. Transportband voor de tunnelring-elementen.
I I. Afvoerpomp. 12. Hijs-kraan voor de tunnelringelementen 13. Schakelkast. 14. Voedings-
kabeltrommel. 15. Afvoerleiding. 16. Toevoerleiding. (Illustratie: Herrenkencht GMBH)
108