DE WESTERSCHELDETUNNE
Deze dienen om de extreme krachten op te vangen die hier op
zullen treden en bevatten speciale doorvoeropeningen. Zodra de
beide tunnelbuizen ver genoeg gevorderd zijn, worden vanuit de
ene buis vrieslansen door de eerdergenoemde doorvoeropeningen
gespoten tot tegen de andere buis. Vervolgens wordt de omrin
gende grond bevroren met vloeibare stikstof of een soortgelijke
stof. Hierna worden de stalen tunnelelementen verwijderd en
wordt de bevroren grond ontgraven. Vervolgens wordt met spuit-
beton een eerste dragende betonschil aangebracht. Tenslotte
wordt er in de totale dwarsverbinding nog een definitieve laag
van gewapend constructiebeton gestort.
De beide boormachines werken gelijktijdig, met een faseverschil
van ongeveer drie maanden. Er wordt geboord van zuid (Terneu-
zen) naar noord (Borssele). Naar verwachting is de gemiddelde
boorsnelheid twaalf meter per dag. Er wordt continu zes dagen
per week geboord. De zevende dag dient voor onderhoud.
De betonnen elementen, die samen de tunnelwand vormen,
zullen in een fabriek op het bouwterrein in Terneuzen worden
gemaakt. Het gaat hierbij om circa 45.000 elementen, ieder met
afmetingen van circa 4,5 x 7,0 x 0,45 m3 en een gewicht van onge
veer 10.500 kg. De gedachte productiesnelheid bedraagt 120 a 130
elementen per dag.
De tunnelinrit Zuid
Voor de constructie van de zuidelijke toerit worden vanaf het
maaiveld zogenoemde cement/bentoniet-wanden gemaakt tot
circa één meter in de waterdichte Boomse kleilaag. Men moet zich
daarbij voorstellen, dat verticale sleuven worden gegraven van
ongeveer een meter breed, die tijdens het graafproces worden
volgepompt met een mengsel van water, bentoniet en cement.
Deze vloeistof zorgt ervoor dat tot op grote diepte kan worden
gegraven zonder dat de sleuf instort.
Wanneer men op diepte is gekomen wordt voor de water-afdich
ting een stalen damwandscherm in de sleuf gehangen en laat men
het geheel opstijven. Zo wordt rondom een waterafsluitend
scherm gemaakt.
De Boomse klei zorgt voor een afsluiting van de onderzijde, zodat
een waterdichte kuip ontstaat. Binnen deze kuip wordt het grond
water afgemalen waarna de eigenlijke inritconstructie wordt aan
gelegd. De toerit bestaat uit een gesloten deel, dat dient als start
schacht voor de boormachines, en een open deel.
De tunnelinrit Noord
Bij de noordelijke toerit kan geen gebruik worden gemaakt van
de waterdichte afsluiting door de Boomse klei, zoals aan de zuid-
lil