toerit noord
DE WESTERSCHEIDETUNNEI
Het graven van
diepwanden voor de
aanleg van de tunnel
inrit bij Terneuzen.
(Foto: Charles Strijd)
Tunnelinrit Noord.
(Illustratie: Visucom,
Vorm Visie)
zijde. Het inritgedeelte wordt hier gerealiseerd met een pneuma
tisch af te zinken caisson van 25 x 35 m2 tot circa twintig meter
onder NAP. Dit caisson wordt op het maaiveld gebouwd. Aan de
onderkant wordt het caisson voorzien van een snijrand. Vervolgens
wordt de grond van binnenuit ontgraven, zodat de constructie
door zijn eigen gewicht de grond inzakt. Door aan de bovenzijde
de constructie op te bouwen en aan de onderzijde te ontgraven,
komt het gehele caisson uitein
delijk op de gewenste diepte.
Het overige gedeelte van de
toerit wordt uitgevoerd als een
open inrit. Het pneumatisch
caisson dient als ontvangst
schacht voor de tunnelboor
machines.
De tunnelinstallaties
Bij installaties moet gedacht
worden aan verlichting, pom
pen, ventilatie, communicatie
apparatuur, brandblusinstalla-
ties, verkeerssignalerings- en
geleidingssystemen en installa
ties voor energievoorziening.
Hierover valt het volgende op
te merken:
gesloten uitrit
open inrit
caisson
diepwand
damwand
25 ml 43 m
ophoging
dich'tblok
160 m
,-open bak
-20.70 m
6.50 m
112