tunneldoorsnede
DE WESTERSCHELDETUNNE
Het lichtniveau in de centrale zone van de tunnel bedraagt 30 lux;
dit is lager dan gebruikelijk bij tunnels van geringe lengte. Daarom
worden aan de in- en uitgang overgangszones aangebracht, die
stapsgewijs het verlichtingsniveau verlagen van het daglicht- tot
het binnenlichtniveau.
De tunnel krijgt pompinstallaties voor de drainage. In de afrit
ten komen hoofdpompkelders om het regenwater uit de open
afritten af te voeren. Op de diepste punten van de tunnel komen
middenpompkelders, die binnengereden water, lekwater en
dergelijke afvoeren. De pompinstallaties werken automatisch.
De tunnelbuizen krijgen een langsventilatiesysteem. Hierbij
worden (omkeerbare) ventilatoren aan het tunnelplafond aange
bracht.
In de tunnel komt een intercomsysteem, dat bedoeld is voor
automobilisten in geval van pech en/of calamiteiten. Ook worden
luidsprekerinstallaties aangebracht.
Elke 50 meter komen er brandweerposten met poederblussers,
slanghaspels en aansluitingen voor de brandweer.
Om het verkeer goed te kunnen regelen en geleiden worden
matrixborden aangebracht en verkeerslichten, die (half) auto
matisch moeten kunnen werken. Voor de observatie van het
verkeer en van optredende incidenten worden over de gehele
lengte van de tunnel inritten) camera's geplaatst.
De beide tunnelbuizen worden over de volle lengte voorzien
van een beloopbaar kabelkanaal. Elke 1000 meter wordt dit
kabelkanaal in de breedterichting uitgebouwd tot een 'elektro-
Tunneldoorsnede
met kabelkanaal.
(Illustratie: Visucom,
Vorm Visie)
hulppost
groutlaag
ventilator
hittewerende
laag
rijbaan
45 cm
kabelkanaal met mini voertuig
WS1/HD/'JG/010 A
113