DE WESTERSCHELDETUNNEL
Het moge duidelijk zijn, dat alles er voor pleit om met de veilig
heidsfilosofie voor welk project dan ook, zo hoog mogelijk in deze
keten in te grijpen. Het spreekwoord zegt het immers al: 'Voor
komen is beter dan genezen'. Vanuit deze filosofie worden voor
het Westerscheldetunnelproject onder meer de volgende veilig
heidsmaatregelen getroffen:
Pro-actief
Het besluit om een tunnel over de totale breedte van de
Westerschelde aan te leggen.
Het gebruik van de tunnel introduceert weliswaar een zeker
risico, maar door de opheffing van de veren vindt een grotere
risico-reductie plaats, omdat slechtweer condities tot het verleden
gaan behoren en de steeds drukker wordende scheepvaart op
de Westerschelde wordt gemeden.
Het besluit om twee tunnelbuizen aan te leggen met elk één
rijrichting.
Dit is een zeer fundamentele keuze, waardoor frontale botsingen
in de tunnel praktisch onmogelijk zijn. Voor de bijzondere
situatie, dat in één buis onderhoud wordt verricht en er wel
tweerichtingsverkeer plaatsvindt, worden uitgebreide extra
maatregelen genomen.
Het verbod voor tankauto's met LPG en zwaar toxische
materialen om van de tunnel gebruik te maken.
De keuze voor het "duurzaam veilig"-principe op de toeleidende
wegen.
In tegenstelling tot het gebruikelijke principe van de twee-
strooksweg zal het hier straks voor automobilisten niet mogelijk
zijn op de andere weghelft te komen. Daardoor zullen frontale
botsingen op de toeleidende wegen vrijwel onmogelijk zijn.
Preventief
De bekleding van de tunnelwanden zal in de overgangszone
(entree) worden uitgevoerd in een reflecterend materiaal om de
zichtbaarheid in de tunnel te vergroten.
Nabij de ingangen zal extra verlichting worden aangebracht om
"het zwarte gat" effect te verkleinen.
In de tunnel wordt een omkeerbare langsventilatie aangebracht
voor het verdrijven van rookgassen.
Per tunnelbuis wordt een onafhankelijk systeem aangebracht
om koolmonoxyde te meten. Ook wordt een zichtmetings
systeem geïnstalleerd.
Vóór de ingang van de tunnel vindt een hoogtedetectie plaats.
Is een voertuig te hoog voor de tunnel, dan wordt dit aangege
ven door een rood stoplicht.
116