A
LANDSCHAPPELIJKE INPASSING
industriegebied een afslag. In de oorspronkelijke plannen bevond
zich een afslag bij Hoek, maar deze is naar het noorden verscho
ven in verband met de verkeersveiligheid. Ook vanuit landschap
pelijke overwegingen is aangedrongen op verplaatsing van de
afslag. Een afslag bij Hoek zou namelijk kansen bieden voor onge
controleerde groei van zichtlocaties langs de weg.
Geluidswerende voorzieningen komen daar waar woonhuizen op
korte afstand van de weg staan. Dit is meerdere keren het geval in
de Borsselepolder en in Zeeuws-Vlaanderen bij de kruising van
de goederenspoorlijn en de aansluiting bij de N61.
Ontwerp-thema
Hoe nu het technisch wegontwerp en beleidsmatige randvoor
waarden te laten samengaan met de landschappelijke karakteris
tieken? De randvoorwaarden gaven al aan dat de weg zich naar
het landschap zou moeten voegen: geen futuristisch bouwwerk
met kunstzinnige uitspattingen.
Impressie van het
thema 'rond en
blauwgroen'.
Aansluiting op de
HH Dowweg.
WST (tunnel)
HH
Dowweg
Het vernieuwende in dit project is de wijze waarop de tunnel
geboord wordt: rond en door de bodem van de Westerschelde.
Het zijn deze twee eigenschappen die de inspiratie hebben gege
ven voor het ontwerp-thema van het wegontwerp: rond en
blauwgroen. Rond als verwijzing naar de geboorde tunnel en
blauwgroen als verwijzing naar de Westerschelde. Het ontwerp-
thema wordt zo consequent mogelijk doorgevoerd voor de her
kenbaarheid voor de wegge
bruiker.
Ronde (en gedeeltelijke blauw
groene) geluid schermen en
geluidswallen, gebogen, blauw
groene verlichtingsmasten en
viaducten met ronde, blauw
groene vormen en -uiteraard-
ronde tunnelbuizen. Om bouw
kundige en financiële redenen
was het op dit tijdstip niet
meer mogelijk ronde tunnel-
toeritten te construeren. Eerder
inschakelen van vormgevers
had hier een duidelijke meer
waarde op kunnen leveren!
Kenmerken van het landschap
komen ook terug langs de weg.
Zo heeft het tolplein dezelfde
Rietlanden
127