A DE ZWART VLIEGVELD M ZEELAND
ping in de buurt wat minder last te bezorgen. Dat hebben ze zelf
zo voorgesteldDe baan moet verhard worden om het hele jaar
door veilig starten en landen mogelijk te maken. En drempellich-
ten zijn nodig om bij schemering de baan nog goed te kunnen
vinden.
De baan zelf wordt niet verlicht, dus nachtvluchten zijn en blijven
onmogelijk. Misschien zou het geld voor zo'n permanente baan-
verlichting op de lange duur nog wel bij elkaar te krijgen zijn,
maar het geld voor een echte verkeerstoren waarin dag en nacht
professionele verkeersleiders dienst doen, is nooit te vinden.
De gewenste voorzieningen maken Midden-Zeeland niet drukker,
wel veiliger en minder lastig. Niet alleen minder lastig voor de
piloot, maar ook minder lastig voor de mensen op de grond en in
de buurt van het vliegveld. Waar het echt om gaat zijn de regels
voor het maximum aantal vliegbewegingen. Een maximum aan
tal, dat rekening houdt met de geluidshinder die vliegtuigen
vooral bij het opstijgen en landen veroorzaken. Het gaat daarbij
niet zozeer om de aantallen vliegtuigen, aantallen passagiers, of
kilo's vrachtHet gaat in wezen om het aantal decibellen geluid
per uur van de dag per mens."
Het is voor Alex de Zwart inmiddels gesneden koek: drempellich-
ten, het draaien van de baan en de verharding van de baan passen
wat hem betreft in zo'n formule. Met drempellichten wordt vlie
gen mogelijk van ochtendgloren tot avondschemer. Het aantal
vliegbare uren wordt per dag groter. Bij een gelijkblijvend aantal
vluchten per jaar wordt de belasting per uur lager. Met een ver
legde baan wordt de afstand tot de meeste mensen die last van
geluidshinder kunnen hebben wat groter, ook dat is gunstig.
Bovendien kan er met een verharde baan alle dagen van het jaar
gevlogen worden. Dat maakt het sommetje nog eens fraaier door
een lager daggemiddelde.
Ergens heeft hij wel gelijk als hij zegt dat alles, waartegen nu uit
de milieuhoek geprotesteerd wordt, eigenlijk uit milieu-overwe
gingen verplicht zou moeten worden. Zolang het aantal vliegbe
wegingen, of het aantal decibellen, maar aan een strikt maximum
gebonden wordt, want anders loopt het gierend uit de hand. Die
garantie moet een strikte, wettelijke zijn. Iedereen gaat er zonder
meer vanuit dat het toegestane aantal vliegbewegingen voor
Midden-Zeeland uiteindelijk eerder verlaagd dan verhoogd zal
worden. Het juiste aantal, dat zal een kwestie van onderhandelen
moeten worden. Zo min mogelijk overlast, toch goede vliegver
bindingen, vooral voor het bedrijfsleven, en een haalbare exploita
tie van het vliegveld. Voor een ondernemer is daar volgens Alex
de Zwart wel uit te komen. Daarvoor hoef je geen jaren de loop
graven in. Zijn Transal zal er niet door in gevaar komen, want de
188