A DE ZWART VLIEGVELD M ZEELAND ping in de buurt wat minder last te bezorgen. Dat hebben ze zelf zo voorgesteldDe baan moet verhard worden om het hele jaar door veilig starten en landen mogelijk te maken. En drempellich- ten zijn nodig om bij schemering de baan nog goed te kunnen vinden. De baan zelf wordt niet verlicht, dus nachtvluchten zijn en blijven onmogelijk. Misschien zou het geld voor zo'n permanente baan- verlichting op de lange duur nog wel bij elkaar te krijgen zijn, maar het geld voor een echte verkeerstoren waarin dag en nacht professionele verkeersleiders dienst doen, is nooit te vinden. De gewenste voorzieningen maken Midden-Zeeland niet drukker, wel veiliger en minder lastig. Niet alleen minder lastig voor de piloot, maar ook minder lastig voor de mensen op de grond en in de buurt van het vliegveld. Waar het echt om gaat zijn de regels voor het maximum aantal vliegbewegingen. Een maximum aan tal, dat rekening houdt met de geluidshinder die vliegtuigen vooral bij het opstijgen en landen veroorzaken. Het gaat daarbij niet zozeer om de aantallen vliegtuigen, aantallen passagiers, of kilo's vrachtHet gaat in wezen om het aantal decibellen geluid per uur van de dag per mens." Het is voor Alex de Zwart inmiddels gesneden koek: drempellich- ten, het draaien van de baan en de verharding van de baan passen wat hem betreft in zo'n formule. Met drempellichten wordt vlie gen mogelijk van ochtendgloren tot avondschemer. Het aantal vliegbare uren wordt per dag groter. Bij een gelijkblijvend aantal vluchten per jaar wordt de belasting per uur lager. Met een ver legde baan wordt de afstand tot de meeste mensen die last van geluidshinder kunnen hebben wat groter, ook dat is gunstig. Bovendien kan er met een verharde baan alle dagen van het jaar gevlogen worden. Dat maakt het sommetje nog eens fraaier door een lager daggemiddelde. Ergens heeft hij wel gelijk als hij zegt dat alles, waartegen nu uit de milieuhoek geprotesteerd wordt, eigenlijk uit milieu-overwe gingen verplicht zou moeten worden. Zolang het aantal vliegbe wegingen, of het aantal decibellen, maar aan een strikt maximum gebonden wordt, want anders loopt het gierend uit de hand. Die garantie moet een strikte, wettelijke zijn. Iedereen gaat er zonder meer vanuit dat het toegestane aantal vliegbewegingen voor Midden-Zeeland uiteindelijk eerder verlaagd dan verhoogd zal worden. Het juiste aantal, dat zal een kwestie van onderhandelen moeten worden. Zo min mogelijk overlast, toch goede vliegver bindingen, vooral voor het bedrijfsleven, en een haalbare exploita tie van het vliegveld. Voor een ondernemer is daar volgens Alex de Zwart wel uit te komen. Daarvoor hoef je geen jaren de loop graven in. Zijn Transal zal er niet door in gevaar komen, want de 188

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeelandboek / Zeeuws jaarboek | 1998 | | pagina 190