A DE Z WART VLIEGVELD M ZEELAND
vluchten van Transal zullen heus wel passen binnen het toe te
stane quotum. Je moet er niet te moeilijk over doen. Het gaat niet
om Schiphol, of iets wat daar op lijkt. Het wordt een belachelijk
verhaal als je het vliegveld Midden-Zeeland wil promoten door
te schermen met directe en indirecte werkgelegenheid, internatio
nale aansluitingen en veelbelovende spin-off.
Bij vliegveld Midden-Zeeland denk je toch meer aan iemand, die
met een prikstok het grasveld schoonhoudt en die straks een
bezem krijgt om het asfalt of beton te vegen. Het vliegveld
Midden-Zeeland heeft geen grote toekomst, maar het heeft wel
bestaansrecht. Wanneer het er niet was, zouden we het aan moe
ten leggen. Ook al hebben we er last van. We hebben al zoveel
aangelegd in Zeeland waar we last van hebben: spoorlijnen,
kanalen, tunnels, havens, industrieterreinen en kilometers auto
weg. Daar gaan we nog steeds vlot mee door. Het beton en asfalt
stromen nog volop. Dan ook maar een beetje op die start- en lan
dingsbaan. Want zo'n baan is voor het bedrijfsleven wat men
noemt een vestigingsfactor.
Zaken zijn zaken
Zaken zijn zaken, er zijn weinig mensen, die Alex de Zwart daar
nog iets van kunnen leren. Een bedrijf vestigt zich daar waar geld
is te verdienen. Het gaat om een facilitair klimaat, belastingen,
arbeidskrachten, vervoerskosten, grond- en bouwprijzen. Dat zijn
doorslaggevende factoren voor een vestigingskeuze. Natuurlijk
Bij vliegveld Midden-
Zeeland denk je toch
meer aan iemand die
met een prikstok het
grasveld schoonhoudt
en die straks een
bezem krijgt om het
asfalt te vegen....
189