A D E ZWART VLIEGVELD M ZEELAND
zijn er subjectieve factoren. Bij Alex de Zwart was het zijn Noord-
bevelandse vrouw die hem in eerste instantie naar Zeeland lokte
en niet een voordelig kaveltje. Zonder zijn vrouw was deze
Hagenees nooit van Heerlen naar Noord-Beveland verhuisd.
Daarnaast speelde de vroegere burgemeester van de gemeente
Wissenkerke een rol. "Burgemeester Wisse, een vent waar je wat
aan had en waar je op kon bouwen." Niet in het minst is De
Zwart ook vol lof over de Zeeuwse arbeidsmentaliteit.
Maar toch geven de rekensommetjes uiteindelijk de doorslag.
Zaken zijn en blijven nu eenmaal zaken. Wie dat vergeet delft zijn
eigen graf. Dat geldt in de aluminiumhandel, in de recycling, in
de scheep- en luchtvaart en dat geldt ook voor het vliegveld
Midden-Zeeland. Dat moet een vliegveldje blijven met genoeg
vluchten per jaar om het draaiende te houden, anders gaat het
mis. Een aantal mensen zal de ondergang van Midden-Zeeland
best toejuichen, liever vandaag dan morgen. Ze hebben alleen
maar last van dat gevlieg. Maar een steeds groter deel van het
bedrijfsleven bestaat uit multinationals. Zulke bedrijven hebben
geen plaats meer voor bazen en specialisten die een paar dagen
weg zijn voor een bezoekje aan de Zeeuwse vestiging. Zoiets doe
je op een ochtend of op een middag. Met een vliegtuigje dus.
Allemaal flauwekul? Dat hangt van de kaders af, waarin men
denkt. Een fatsoenlijke start- en landingsbaan is een belangrijk
stukje infrastructuur. Voor een ondernemer moet die infrastruc
tuur er zijn. Daarvoor hebben ondernemers de steun van de over
heid nodig. Alex de Zwart wil nog wel eens roepen dat je als
Toen de Zuid-
Afrikaanse bisschop
Tutu op 2 mei 1998
in Middelburg was
voor de ontvangst
van een van de Four
Freedoms Awards,
ontmoette deze ook
Alex de Zwart. Alex
de Zwart woonde 'in
een vroeger leven' in
Zuid-Afrika. Als hij
kansen ziet om nu in
dat land te investeren,
zal hij die zeker
aangrijpen.
190