DE WESTERSCHELDETUNNE
Deelt men de aanneemsom door het aantal werkdagen, dan
komt dit neer op een gemiddelde omzet van circa 1 miljoen
gulden per dag.
Over de financiering van dit bedrag is afgesproken, dat het Rijk
voor 95,4% deelneemt in het benodigde aandelenkapitaal en de
Provincie Zeeland voor 4,6%, derhalve voor respectievelijk 1502
miljoen en 72 miljoen.
Het totaal aan uitgaven voor het project over 30 jaar voor aanleg,
exploitatie (500 miljoen) en onderhoud (600 miljoen) komt op
ongeveer 2,6 miljard gulden. Deze kosten worden gedragen door
het Rijk (56%), de Provincie (3,3%), inkomsten uit de vergoedingen
voor het gebruik van de tunnel (40%) en overige inkomsten (0,7%),
die grotendeels bestaan uit de vergoedingen van (elektriciteits)-
bedrijven, waarvan kabels en leidingen door de tunnel lopen.
Na 30 jaar moeten de kosten voor aanleg van de tunnel zijn terug
verdiend en vervalt de vergoeding voor het gebruik. Er resteren
dan slechts beheer- en onderhoudskosten voor het Rijk.
121