Zeeland: duurzaam groenblauw en brug met Vlaanderen F»7at de tunnel tussen Terneuzen en Ellewoutsdijk onder de Wester- schelde wordt aangelegd, is nu wel een feit. Die Westerschelde- tunnel is primair bedoeld om de verbinding tussen Zeeuws- Vlaanderen en de rest van Zeeland te verbeteren. In plaats van met de kwetsbare veerboten naar de overkant krijgt men nu de mogelijkheid om op ieder gewenst moment de Schelde te passe ren. Via de Liefkenshoektunnel en in Antwerpen via de Kennedy- tunnel is dat vanzelfsprekend ook mogelijk. GEORGES ALLAERT De als interregionaal bedoelde verbinding tussen Terneuzen en Ellewoutsdijk zal in de praktijk een impact hebben die veel groter is dan de betekenis voor de eigen regio. Het is een farce om te denken dat het tunnelverkeer in Midden-Zeeland of in Zeeuws- Vlaanderen zal stoppen. De regionale verbinding zal ook gevol gen hebben voor de verbindingen met Vlaanderen. Maar er wor den ook nieuwe kansen geboden. De nieuwe infrastructuur maakt het immers mogelijk en wenselijk dat Zeeland en Vlaanderen niet langer met de rug naar elkaar opereren. De nieuwe tunnel kan een symbool worden voor de nieuwe ruimtelijke samenwerking. Als Zeeland en Vlaanderen hun ruimtelijke structuur op elkaar afstemmen, ontstaat er een situatie waarvan beide regio's als eikaars complement profijt hebben. Kwaliteiten van de ruimte In onze maatschappij vormt 'bezit' nog steeds de sleutel tot de voldoening van behoeften. De manier om dat bezit te verkrijgen verdraagt zich vaak niet met een verantwoorde omgang met het leefmilieu: duurzaam groenblauw is dikwijls geen drijfveer. Ook bestuurlijk verloopt de integratie van economische en eco logische ontwikkelingen nog verre van optimaal. Als Zeeland ervoor kiest om een duurzaam groenblauwe regio te blijven, dan kan dat echter niet zonder een ruimtelijke taakverdeling waarin ook Vlaanderen betrokken wordt. Voor het duurzaam omgaan 133

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeelandboek / Zeeuws jaarboek | 1998 | | pagina 135