i
f
f
DE DELTA
vrij het eiland in en uit stroomde. Geavanceerde technieken, zoals
sluiting met caissons, waren nodig om de zaak te klaren. Later werd
die techniek op grote schaal toegepast bij de Deltawerken.
Den Doolaard noemde de waterstaatsingenieurs watertovenaars, die
maakten dat Nederlanders het heel gewoon vonden "om te wonen
op de bodem van voormalige plassen en binnenzeeën, enkel van de
brullende zee gescheiden door een dijk". De zee was de vijand en
daarmee uit. Dat maakte de zaak duidelijk en overzichtelijk.
Dan komt de ramp van 1953 over Zeeland en heel zuidwest
Nederland. De beelden van koningin Juliana in kaplaarzen, daar
naast van dode mensen en koeien heeft iedere Nederlander van
boven de vijftig onuitwisbaar opgeslagen in zijn langetermijn-
geheugen. "Dat nooit meer", zei de hele samenleving.
Het Deltaplan was hét antwoord van Rijkswaterstaat, de politiek en
de hele maatschappij op het "keren van de waterwolf": een sterke en
verkorte kustlijn. Dat plan was hét antwoord op de zoetwaterbehoefte
van de landbouw. Dat plan was hét antwoord aan de Belgen, met wie
was afgesproken dat voldoende diepe en comfortabele vaarwegen
door de Delta zouden worden aangelegd. Dat plan was hét antwoord
voor een Provincie Zeeland die nog in hoofdzaak per veerboot
bereikbaar was.
GOER EE
Hanngdiet
sluizen
A,
SCHOUWEN
OVERFLAKKEE
Volkwakdarn^^Os^
D U 1 V E LA N D
Zierikzee
NOORD-
BEVELAND
MEER Zandkreek <f
WALCHEREN d1m o
fj Scftejs? Goes C
Middelburg cp?
<5* Plulipsdam
Krammers)ul zen
SINT Z00MMEER
PHILIPSLAND
o>
THOLEN
7?
Tholen
Zoommeer
VcJkerakÜuis f»®>
Yerseke Bergen op Zoom
ZUID BEVELAND Marets
Vlissingen meer
Kreekraksluizen
Verdronken land
Terneuzen vansaëfthmge
Antwerpen
9