ASHOK 8HALOTRA
naar Vlissingen. Natuurlijk zeggen ze dat niet hardop in Middel
burg, maar het voelt wel zo. En dat terwijl er zo'n mooi plan van
Bhalotra ligt voor een zuidelijke boulevard, aangevleid tegen
Vlissingse bolwerken.
Mijn eerste ontmoeting met Zeeland had ik, toen ik zes jaar oud was.
Ik kreeg op mijn verjaardag een viewmaster-set met twaalf diaschijfjes.
Ben van die schijfjes ging over Nederland. Het eerste plaatje was een stads
beeld van Amsterdam, het tweede liet de kaasdragers op de markt van
Alkmaar zien, het derde toonde twee Zeeuwse vrouwen in klederdracht.
Prachtige mevrouwen, stevig, met rode wangen en met zenders en ontvangers.
Zo dacht ik over die gouden oorijzers, de een met spiraalvormige krullen, de
ander met rechthoekige platen. Het is een beeld dat ik nooit heb vergeten.
Toen ik bij die structuurvisie Vlissingen - Middelburg betrokken werd, heb
ik dat beeld ook gebruikt. Middelburg - Vlissingen. De initialen M - V:
man-vrouw, maar ook zender - ontvanger. Twee steden die bij elkaar horen,
die samen een eenheid vormen. Dat ontvangen en dat zenden, dat is de com
municatie tussen Middelburg en Vlissingen. Uit dat beeld is de structuur
nota ontstaan, die ik "leder uniek en samen sterk" heb genoemd. Ieder apart,
maar samen sterk. Langs het kanaal ontmoeten die steden elkaar. Dat kanaal
moet je nooit dempen. Dat is heel mooi. Toen zei ik: Weet je wat ze missen in
Vlissingen? Dat zijn die prachtige vestingwallen. En ivat Middelburg niet
heeft, dat is een boulevard. Dus Middelburg krijgt een boulevard. Dat gaan
we gewoon in het landschap realiseren, met beken en kreken, met waterpa
leizen en landgoederen. En Vlissingen krijgt vestingzuallen. Zo ontstaat er
in het tussengebied een heel uniek landschap
"Ieder uniek en samen sterk." Dat was de titel
en de filosofie van Bhalotra's door beide
gemeenten aanvaarde structuurvisie uit 1994.
Op 19 juni 1999 werd de eerste paal geslagen
voor woningbouw in een van die bolwerken
aan het Koopmansvoetpad in Souburg.
Ongeveer tezelfdertijd klaagden bewoners
van Middelburgs zuidrand ten westen van
Het Kanaal over hun verlies aan uitzicht door
de vestiging van een bedrijventerrein in hun
blikveld. En dat terwijl Arnestein, als industrie
terrein, nog lang niet vol is.
Of de kus van Riek Bakker die van een prins
voor een slapend Doornroosje is, waardoor ze
als stad wakker wordt geschud uit een inert
imago, zal pas verder in de 21ste eeuw moeten
blijken. Intussen lijkt ze verstopt door verkeers-
en communicatieproblemen. De eerste zijn
dagelijks te constateren en de andere lees je in
de krant. Er wordt in Middelburg wel naarstig
164