DE ZEEUWSE HAVENS
De overslag van rollen
staal. De overslag van
staal uit Groot-Brittannië
en Ierland is een belang
rijke trafiek voor de
Haven van Vlissingen-
Oost.
(Foto: Zeeland Seaports)
van Zeeland verlegd moesten worden. Immers, om een bedrijf als
Dow Benelux binnen te halen en om een nieuw en zeer kostbaar
havengebied als dat van Vlissingen-Oost aan te leggen was de deel
name van het Rijk absoluut noodzakelijk.
De havenschappen kregen als functies het beheer, de exploitatie en
het onderhoud van de havens. Zij kregen eveneens de bevoegdheid
om zelf verordeningen met betrekking tot het havengeld en het
gebruik van de havens op te stellen en aan te passen. Bovendien
waren zij in staat om aanwijzingen aan private gebruikers te geven
en de haven in te richten zoals het hun goed dunkte. Andere over
heden zagen toe op de acties van de havenschappen. Het Rijk heeft
bijvoorbeeld duidelijke bevoegdheden ten aanzien van de controle op
gevaarlijke stoffen en de verontreiniging van het oppervlaktewater,
terwijl de gemeente toeziet op de naleving van de milieuparagraaf en
de brandweerdiensten verzorgt.
Hoewel de beweegredenen voor de oprichting van zowel het haven
schap Terneuzen als het havenschap Vlissingen min of meer gelijk
waren, zijn de geografische en economische omstandigheden van de
havens volstrekt niet met elkaar te vergelijken. Waar Terneuzen Dow
Benelux als nieuwe gigant binnen de gemeentegrenzen kreeg, moest
Vlissingen-Oost als geheel nieuw haven- en industriegebied worden
aangelegd. De aanleg van het haven- en industriegebied in Vlissingen-
Oost kostte de gemeenschap over een periode van ruim dertig jaar
negenhonderd miljoen gulden. Dit bedrag werd in de tijd opgebracht
door de gebruikers van de haven, de onrendable top moest echter
met de publieke middelen worden gedicht.
53